Din Hørsel
18.05.2018
I flere tiår har Jørn Hoel stått på scenen og blåst ørene av fansen sin, men han er forsiktig med hva han selv fyller ørekanalene med. Helst vil han ha det helt, helt stille.
De siste årene har Jørn Hoel engasjert seg i hørselssaken både som artist og pårørende, og han er genuint opptatt av hvordan støy påvirker helse og trivsel.
STØY ØDELA MIDDAG
En vennemiddag for noen år siden ble en aha-opplevelse for den mangeårige musikeren. Jørn og kona Trine var på en av Oslos mest populære restauranter sammen med ei venninne som bruker høreapparat og hennes mann. De fire hadde gledet seg i flere uker til en kulinarisk helaften med mat, prat og latter. Her var hvite duker, flott interiør, vennlige servitører og mange festkledde gjester. Alt var perfekt, bortsett fra en ting: Akustikken.
- Støynivået i restauranten var voldsomt. Selv for oss med normal hørsel var det ubehagelig å være der. For vår venninne med høreapparat ble stedet rett og slett uutholdelig. Etter forretten klarte hun ikke mer: «Jeg holder på å stryke med!» sa hun. Dermed måtte vi avbryte hele middagen og dra hjem, forteller Hoel.
JA TIL LYDMERKING
I dag holder han seg bevisst unna de verste støyfellene når han skal ut og spise, og han styrer unna de travleste tidspunktene. Han føler at gleden over et godt måltid forsvinner, hvis han må sitte og «ropesnakke» på grunn av støy.
HLF har tidligere foreslått støymerking av spisesteder, noe Hoel mener er en god ide. Støymerking er både god forbrukerinformasjon til gjestene og kan bevisstgjøre restaurantbransjen til å satse på hørselsvennlige lokaler og universell utforming.
Jørn Hoel er selv medeier i restauranten Mathallen i Tromsø og har god kunnskap om hvordan byggeteknikk, materialvalg og tekstiler påvirker akustikk og lydnivå.
- Da vi åpnet restauranten vår, fikk vi klager på grunn av akustikken. Vi ble nødt til å gjøre en del endringer. Selv om det er kostbart å gjøre tiltak i ettertid, er det viktig med et
Gå til medietSTØY ØDELA MIDDAG
En vennemiddag for noen år siden ble en aha-opplevelse for den mangeårige musikeren. Jørn og kona Trine var på en av Oslos mest populære restauranter sammen med ei venninne som bruker høreapparat og hennes mann. De fire hadde gledet seg i flere uker til en kulinarisk helaften med mat, prat og latter. Her var hvite duker, flott interiør, vennlige servitører og mange festkledde gjester. Alt var perfekt, bortsett fra en ting: Akustikken.
- Støynivået i restauranten var voldsomt. Selv for oss med normal hørsel var det ubehagelig å være der. For vår venninne med høreapparat ble stedet rett og slett uutholdelig. Etter forretten klarte hun ikke mer: «Jeg holder på å stryke med!» sa hun. Dermed måtte vi avbryte hele middagen og dra hjem, forteller Hoel.
JA TIL LYDMERKING
I dag holder han seg bevisst unna de verste støyfellene når han skal ut og spise, og han styrer unna de travleste tidspunktene. Han føler at gleden over et godt måltid forsvinner, hvis han må sitte og «ropesnakke» på grunn av støy.
HLF har tidligere foreslått støymerking av spisesteder, noe Hoel mener er en god ide. Støymerking er både god forbrukerinformasjon til gjestene og kan bevisstgjøre restaurantbransjen til å satse på hørselsvennlige lokaler og universell utforming.
Jørn Hoel er selv medeier i restauranten Mathallen i Tromsø og har god kunnskap om hvordan byggeteknikk, materialvalg og tekstiler påvirker akustikk og lydnivå.
- Da vi åpnet restauranten vår, fikk vi klager på grunn av akustikken. Vi ble nødt til å gjøre en del endringer. Selv om det er kostbart å gjøre tiltak i ettertid, er det viktig med et