Mange, særlig i grisgrendte strøk, opplever dårlig strømforsyning og spenning - selv om de betaler full pris.
Ole Kristian Sørlie har hjulpet hundrevis av husholdninger som opplever brudd på leveringskvalitetsforskiften, og han oppfordrer alle som mistenker at spenningskvaliteten er for dårlig om å kreve måling.
- Dette er det dårlig opplyst om, og derfor er det dessverre mange som ikke kjenner sine rettigheter eller vet hvordan de skal gripe an problemet. Mange der ute betaler rett og slett for en tjeneste som de ikke mottar.
Sørlie ønsker å fortelle historien sin til så mange som mulig, fordi han tror det er mange flere der ute som opplever brudd på leveringskvalitetsforskiften.
Branntilløp og blinkende lys
Kunden betaler nemlig for sin hovedsikringskapasitet, selv om nettet i mange tilfeller er for svakt til å levere denne kapasiteten.
Og Sørlie vet hva han snakker om. Han har selv holdt på med egen sak siden 1975, og fikk etter mye egeninnsats bedre strøm på gården sin i Hernes.
Den dårlige spenningen førte blant annet til at korntørkeanlegget måtte gå for halv maskin, og han opplevde uforklarlige branntilløp som han bestemt mener kom av den dårlige og svært varierende spenningen.
- I tillegg slet jeg med blinkende lys og nye elektriske apparater som plutselig gikk i stykker. Senere har jeg lært at hvis målt spenning er under 207 V eller over 253 V, gjelder ingen garantier på elektrisk utstyr.
Sørlie forsøkte å klage til nettselskapet utallige ganger, men opplevde ikke å bli tatt på alvor eller lyttet til.
- Jeg ringte dem en gang i året i tillegg til skriftlige klager, men de tiet det i hjel i håp om å slippe å ta regningen. Det er synd at de sniker seg unna sitt ansvar, sier han.
Tusen