Schibsted har krevende konkurranse. Sosiale medier, strømmetjenester og nye markedsplasser kjemper om folks oppmerksomhet, tid og penger. Vi gikk derfor inn i programmene MediaFutures ved UIB og NorwAI ved NTNU i håp om å forbedre vår evne til innovasjon og produktutvikling.
SFI-ordningen har gode mål. Sentre for forskningsdrevet innovasjon, SFIer, er programmer der spisskompetanse fra akademia og næringsliv får mulighet til å samarbeide over lengre tid. Forskningsrådet ønsker at SFIene skal «bidra til styrket innovasjonsevne og økt verdiskaping i norsk næringsliv gjennom langsiktig forskning».
Når ambisjoner møter virkeligheten butter det imidlertid ofte i mot. Det å omsette gode hensikter til konkrete resultater er krevende. Vi har hatt en bratt læringskurve, hvor det så langt har vært færre konkrete resultater enn vi skulle ønske oss. Vi har imidlertid gjort oss noen tanker om hvordan samarbeidet fremover kan bli bedre.
Innovasjon er vanskelig. Ordboksdefinisjonen på innovasjon er «utvikling og anvendelse av nye og bedre ideer, metoder og produkter, verdiskapende fornyelse.�