For å lykkes med kommersialisering av forskning må universitetene tydelig definere hvilke deler av innovasjonsprosessen de skal ta ansvar for, og hvilke deler de skal overlate til andre. Universitetene må ha kompetanse på kommersialisering i egen organisasjon, men ikke nødvendigvis noe stort apparat. For å treffe riktig må universitetene forstå egne innovasjonsprosesser og økosystemet for innovasjon de inngår i. Det sentrale er ikke at universitetet skal gjøre alt, men at det viktigste er at de spiller sin rolle i økosystemet på en best mulig måte.
Dette er hovedkonklusjonene i den nye rapporten «Et økosystem for innovasjon ved OsloMet» fra Grü[email protected].
For rundt to år siden inngikk OsloMet og Simula et samarbeid, der universitetet stiller med infrastruktur og lokaler, mens Simula står for driften av inkubatoren som dermed åpnet sin andre lokasjon ved OsloMet i Pilestredet. I forbindelse med at OsloMet skal gjennomgå sitt innovasjonsarbeid, har Gründergarasjen oppsummert erfaringene så langt.
Oppstartsbedrifter og nye innovasjoner kommer til å være viktig for samfunnsutviklingen i årene fremover. Det gjenspeiles i nasjonale strategier, universitetenes egne strategier og også endrede rammevilkår for finansiering av forskning.
Samfunnet trenger både nye arbeidsplasser og innovative løsninger for å videreutvikle velferdssamfunnet i en bær