- Vi ser nå en kraftig ekspansjon av lydbøker, og kanskje er kurven i ferd med å flate ut og formatet «sette seg» i forhold til andre medier, men lydboken vil nok beholde sin posisjon på litteraturmarkedet, ikke minst fordi den er så tilgjengelig i alle mulige sammenhenger.
I den ferske studien «En helt annan upplevelse» Ljudbokens band till sina läsare påpeker forskerne Julia Pennlert og Sara Tanderup Linkis at lydboken ikke bare brukes som en slags sekundærdistraksjon, ofte for å kompensere for en kjedeligere oppgave.
- Lydboken gir også avslapning for mange, det er lettere å koble av, å sovne og så videre. Vi ser nå en nyansering av bruken.
Det er ikke lenger riktig å si at lydboken bare benyttes når vi er i bevegelse og i aktivitet, forklarer Pennlert.
Ivrige unge menn
Ny teknikk og økt digitalisering kan åpne for flere eksperimenter på lydbokområdet.
- Hvis produksjonen blir billigere, kan det gi rom for mer «lek» med lydmedier i form av effekter og mer estetisk utfordrende lydbøker der lydboken kanskje nærmer seg pod-formatet.
I en aktuell doktoravhandling av bibliotekforsker Elisa Tattersall Wallin skiller unge menn i alderen 18-20 seg ut som de mest iherdige «lydbokleserne». Ifølge tall fra noen av de kommersielle aktørene ly