Samtidig finnes det jo mange andre dyrearter som fungerer helt fint, trolig uten at de rusler rundt og funderer over meningen med livet, irriterer seg over svigermors innblanding i barneoppdragelsen, eller lurer på om sjefen egentlig liker dem eller ikke.
Og hvor nyttig er det egentlig å kunne reflektere over at deg selv og dem du er glad i, en gang skal dø? Ville det ikke vært mye enklere om disse tingene ikke var en del av tankestrømmen, i vår daglige kamp for å overleve eller for å komme tidsnok til kontoret?
«Et nærmest uløselig problem»
Det er skrevet mye komplisert, og diffust, om hva bevissthet faktisk er, hvor i hjernen den oppstår, og hvordan alle delene og lagene i hjernen vår er med på å skape det vi forstår som selvbevissthet.
Her tar den ene hypotesen den andre, og teoriene er mange. Vi skal se på noen av dem i håp om at vi kanskje kommer nærmere en forståelse av hva det er vi står overfor.
I boken Consciousness Demystified setter professor i psykiatri og nevrologi Todd E. Feinberg og professor i biologi Jon M. Mallatt seg fore å forklare sammenhengen mellom hjernen - som de de kaller «et objektivt observerbart biologisk organ» - og subjektiv erfaring. For mange forskere ligger det, ifølge forfatterne, et nærmest uløselig problem i å skulle forklare sammenhengen mellom den «objektive hjernen» og den individuelle og subjektive bevissthetsopplevelsen hver og en av oss har.
For hvordan kan vi forklare noe så lite målbart og mystisk som den individuelle bevisstheten ut fra nevroner og synapser i hjernen, som vi ikke har noen gode grunner til å tro at består av noe annet enn høyst fysiske atomer og molekyler?
Et rent materielt fenomen
I litteraturen på feltet er nettopp dette forklaringsproblemet gjennomgående. Og det er ikke så rart. For selv om vi etter hvert har fått mye kunnskap om hjernen, er det likevel langt igjen før vi vet hvordan alt der oppe i topplokket faktisk henger sammen.
Blant dem som forsøker å gi svar på dette er nobelprisvinner og biolog Gerald Edelman og hans kollega Guilio Tonioni. I boken Consciousness. How matter Becomes Imagination tar de utgangspunkt i følgende tre spørsmål i jakten på en forklaring av hva bevissthet er: 1. Hva slags fysisk prosess er dette? 2. Hva slags egenskaper har bevisstheten? 3. Og under hvilke forutsetninger oppstår den? Altså spørsmål man vil stille ved ethvert objekt som skal undersøkes vitenskapelig.
Filosofen Daniel Dennett oppsummerer denne innfallsmetoden slik i sin bok Consciousness Explained: Det vitenskapsfolk for all del vil unngå i jakten på å forstå og forklare bevissthet, er at man beveger seg utenfor en materialistisk tankegang. Man forholder seg til at det kun finnes én type materie; den man kjenner i fysikken, kjemien og fysiologien.
Dermed er ikke sinnet noe annet e