Fotterapeuten
10.09.2021
Først teori, så praksis - deretter lager elevene sitt eget «leksikon». Hos Kompetansebyggeren i Vestfold får elevene utlevert en lang liste over hudlidelser de må kjenne til, delt opp i de som er skorelaterte og de som er patologiske. For å gjenkjenne alle kreves det mye øving.
Kallositeter, torner, fissurer, keratoderma climacterium, dupuytrens kontrakturer og intraktable keratoser. For en trent fotterapeut er dette dagligdagse ord, men for en ny elev i fotterapifaget, er det lett å forveksle både ord, utslett og de ulike hudlidelsene de ser hos pasientene. Derfor er det viktig at teori følges opp med praksis og terping - igjen og igjen.
En som vet mye om dette, er Thea Rønningen (44), som både er fotterapeut, adjunkt og apotektekniker.
Etter først å ha tatt utdanning og jobbet som apotektekniker, ønsket hun en ny karrierevei, der hun litt tilfeldig etter råd fra en veileder, endte opp med fotterapi. Etter 16 år med egen fotklinikk i Sandefjord, der hun ved siden av holdt mye kurs for det lokale Diabetesforbundet, måtte hun på ny omskolere seg på grunn av en b
Gå til medietEn som vet mye om dette, er Thea Rønningen (44), som både er fotterapeut, adjunkt og apotektekniker.
Etter først å ha tatt utdanning og jobbet som apotektekniker, ønsket hun en ny karrierevei, der hun litt tilfeldig etter råd fra en veileder, endte opp med fotterapi. Etter 16 år med egen fotklinikk i Sandefjord, der hun ved siden av holdt mye kurs for det lokale Diabetesforbundet, måtte hun på ny omskolere seg på grunn av en b