Den 21. september 2012 ble 27 år gamle Philippos Loizos arrestert for å ha fornærmet religion. Straffen for blasfemi i Hellas er en bot på opp mot 3000 euro eller to år i fengsel.
Forbrytelsen Loizos hadde gjort seg skyldig i, var å opprette en Facebook-side som gjorde narr av den gresk-ortodokse munken Paisios og hvordan han ble dyrket som en helgen av de troende.
Facebook-sida Elder Pastitios (en gresk pastarett) var først og fremst en satireside med klare bånd til satirereligionen The flying spaghetti monster. Loizos erstattet ansiktet til Paisios med et bilde av matretten.
Parlamentsmedlem Christos Pappas fra det nynazistiske partiet Gyllent daggry tok opp saken i det greske parlamentet, angivelig på grunn av klager fra tusener av ortodokse kristne over hele verden.
I 2014 ble Loizos dømt til ti måneders betinget fengsel. Dette var i tråd med aktors påstand. Han anket dommen. I mars 2017 ble tiltalen frafalt i appellretten, men han ble heller ikke frikjent.
Les mer på Wikipedia
ATHEN: Det er ikke så mange organiserte humanister i Hellas, men Vasilis Tsarnas er en av dem. Han møter Fritanke.no på en bakgårdskafe i Athen etter at han er ferdig med dagens arbeidsinnsats i en av byens bokhandlere.
- Vi er bare rundt hundre medlemmer i Den greske humanistunionen, og de fleste er ikke spesielt aktive. Humanistbevegelsen i Hellas er rett og slett veldig liten og nystartet. Vi ble med i IHEU så sent som nå i 2017, men har vært med i den europeiske humanistunionen (EHF) siden 2010. Det er bare en håndfull personer som driver med dette, kanskje rundt ti, forteller han.
På grunn av den beskjedne størrelsen jobber Human-Etisk Forbunds søsterorganisasjon stort sett bare med kampen for en sekulær, livssynsnøytral stat samt menneskerettighetsspørsmål. Humanistiske seremonier har de ikke hatt kapasitet til å sette i gang med ennå.
- Vi kjenner selvsagt til det. Hvis flere engasjerer seg og det oppstår etterspørsel, ønsker vi selvsagt å tilby seremonier. Men vi er ikke helt der ennå, sier han.
Menneskerettighetsarbeidet skjer for øvrig i tett samarbeid med Den greske Helsingforskomitéen. Både Tsarnas og flere andre er aktive både her og i HEFs søsterorganisasjon.
De eneste som jobber for sekularisme
Tsarnas forteller om et land der den greske ortodokse kirken har stor makt, og der sammenkoblingen av stat og kirke er tett og tradisjonstung. Grunnloven sier ikke direkte at den gresk-ortodokse religionen er statens religion, men slår