Din Hørsel
05.04.2019
Ørene hører normalt, men hjernen klarer ikke forstå det øret hører. Dette er hovedproblemet for barn med APD - auditive prosesseringsvansker. Nå skal de få hjelp.
Statistisk sett har minst tre av 100 barn lyttevansken APD, som ble beskrevet allerede på 1950-tallet., Diagnosen er fortsatt lite kjent blant norske fagfolk som jobber med barn, til tross for den store utbredelsen.
FANGES IKKE OPP
Konsekvensen av dette er at mange med lyttevansker strever i hverdagen fordi de ikke blir fanget opp. Mørketall og feilaktige diagnoser er andre utfordringer som bekymrer fagfolk, blant dem overlege i øre-nesehalssykdommer Tone Stokkereit Mattsson ved Ålesund sykehus. - Vi har store geografiske forskjeller både når det gjelder kunnskap, utredning og habiliteringstilbud for barn med APD, sier hun.
ØKT KUNNSKAP VIA PROSJEKT
Mattsson er leder for det tverrfaglige prosjektet «Når barn hører, men ikke lytter», som har hatt som mål å øke og spre kunnskap til fagfolk og foreldre med barn med APD gjennom skreddersydd informasjonsmateriell.
Prosjektet har vært finansiert av ExtraStiftelsen gjennom HLF og ble avsluttet med en tverrfaglig konferanse i Ålesund i mars. Her diskuterte norske og internasjonale eksperter hvordan barn med APD best kan utredes og følges opp. Sentrale stikkord er lyttetrening, hørselshjelpemidler og tilrettelegging, altså tiltak som er godt kjent i behandlingen av hørselshemmede.
NORSKE TESTER PÅ PLASS
Noe av utfordringen for barn med APD er at diagnosen ikke fanges opp av tradisjonelle hørselstester. Her vil de få resultatet «normal hørsel», til tross for at de fremstår som hørselshemmet under utfordrende lytteforhold. Mer treffsikre testmetoder for diagnostisering har derfor vært en prioritert oppgave, og et
Gå til medietFANGES IKKE OPP
Konsekvensen av dette er at mange med lyttevansker strever i hverdagen fordi de ikke blir fanget opp. Mørketall og feilaktige diagnoser er andre utfordringer som bekymrer fagfolk, blant dem overlege i øre-nesehalssykdommer Tone Stokkereit Mattsson ved Ålesund sykehus. - Vi har store geografiske forskjeller både når det gjelder kunnskap, utredning og habiliteringstilbud for barn med APD, sier hun.
ØKT KUNNSKAP VIA PROSJEKT
Mattsson er leder for det tverrfaglige prosjektet «Når barn hører, men ikke lytter», som har hatt som mål å øke og spre kunnskap til fagfolk og foreldre med barn med APD gjennom skreddersydd informasjonsmateriell.
Prosjektet har vært finansiert av ExtraStiftelsen gjennom HLF og ble avsluttet med en tverrfaglig konferanse i Ålesund i mars. Her diskuterte norske og internasjonale eksperter hvordan barn med APD best kan utredes og følges opp. Sentrale stikkord er lyttetrening, hørselshjelpemidler og tilrettelegging, altså tiltak som er godt kjent i behandlingen av hørselshemmede.
NORSKE TESTER PÅ PLASS
Noe av utfordringen for barn med APD er at diagnosen ikke fanges opp av tradisjonelle hørselstester. Her vil de få resultatet «normal hørsel», til tross for at de fremstår som hørselshemmet under utfordrende lytteforhold. Mer treffsikre testmetoder for diagnostisering har derfor vært en prioritert oppgave, og et