Det er deilig å nå få et Studiebarometer som viser at det er mange som opplever eksamensformen som uklar - og at det ikke bare er noen få. Oline Marie Sæther Leder av Medisinsk studentutvalg ved Universitetet i Oslo
På disse spørsmålene gir medisinstudentene den laveste scoren i Norge, med henholdvis 3,4 og 3,7 poeng. 5 er toppscore.
Medisinstudiet er kjent for å i stor grad benytte seg av av flervalgsprøver eller «multiple choice»-eksamener.
En medisinstudent skrev dette i selve undersøkelsen:
«Ikke fornøyd med det skriftlige eksamensoppsettet, der store deler er multiple choice på svært stort pensum. Gir ikke rom for at studenten skal kunne vise noe kunnskap».
Det er ved medisinstudiene ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen at resultatene på dette punktet er dårligst.
Leder av Norsk medisinstudentforening, Håvard Ulsaker tror dette kan ha sammenheng med at UiO og UiB er de eneste universitetene som har karakterer på medisineksamen.
Føler man blir testet i tilfeldige temaer
Oline Marie Sæther er leder av Medisinsk studentutvalg ved Universitetet i Oslo (UiO).
- Både jeg og medstudenter har ofte sittet igjen etter eksamen med en følelse av å ha blitt testet på veldig tilfeldige saker og temaer. Det man forventer å bli spurt om stemmer overraskende ofte ikke overens med det man faktisk blir spurt om, sier Sæther til Khrono.
Samtidig understreker hun at resultatmessig går det likevel bra for de fleste. Det er ikke en unormalt stor strykprosent for eksempel.
- Likevel sitter mange igjen med en dårlig følelse når de drar fra eksamenslokalet, sier hun.
- Da er det kanskje vanskelig å forberede seg til eksamen og?
- Ja, en utfordring med medisinstudiet i Oslo er at vi ikke har pensum, men læringsmål. Læringsmålene er ganske lite spesifikke, og skal favne bredt. De ønsker at vi skal bli gode leger og ikke begrense oss, men mange vet dermed ikke hva de skal lese. Vi har anbefalt litteratur - men det er mye. Vi kan ikke lese og pugge for eksempel ti bøker i løpet av et semester, sier hun.
Får ulike beskjeder fra forelesere
Hun forteller at dette er noe fakultetet nå ser på.
- De skjønner at det er vanskelig for studentene å ha så lite veileding i hva vi skal lese på. Det er deilig å nå få et Studiebarometer som viser at det er mange som opplever eksamensformen som uklar - og at det ikke bare er noen få, sier hun.
Ifølge Sæther er cirka 50 prosent av vurderingene flervalgseksamener. De blir også testet med mer praktiske muntlige eksamener, som såkalt OSKE.
Fler