Finansfokus
19.09.2023
BankID er nesten enerådende på autentisering av kunder på høyeste tillitsnivå. Derimot er konkurransen hard når det gjelder å automatisere Kjenn-din-kunde (KYC) og antihvitvasking (AML) samt digital signering.
Fortsatt bruker mange bedrifter manuelle prosesser til Kjenn-dinkunde (KYC) og antihvitvasking (AML). Ifølge en nettundersøkelse som danske Penneo har gjennomført, er det bare én av ti virksomheter som omfattes av antihvitvaskingsreguleringer, som har automatisert prosessen. Og 40 prosent av disse virksomhetene registrerer nye kunder helt manuelt.
BEDRE I NORSK FINANS
Produktsjef for BankID-signering, Mona Skarpnord, i BankID RÅvARELEvERANDØR: Mona Skarpnord sier BankID BankAxept leverer BankID som råvare til forhandlere, som videreselger råvaren eller legger den inn i egne autentiserings- eller signeringsportaler. (Foto: BankID BankAxept) BankAxept AS bekrefter at mange bedrifter fortsatt gjør mye manuelt, men at dette bare til en viss grad gjelder norske banker.
- Stort sett har alle de store bankene automatiserte prosesser på dette. Men selv om det for kunden oppleves h
Gå til medietBEDRE I NORSK FINANS
Produktsjef for BankID-signering, Mona Skarpnord, i BankID RÅvARELEvERANDØR: Mona Skarpnord sier BankID BankAxept leverer BankID som råvare til forhandlere, som videreselger råvaren eller legger den inn i egne autentiserings- eller signeringsportaler. (Foto: BankID BankAxept) BankAxept AS bekrefter at mange bedrifter fortsatt gjør mye manuelt, men at dette bare til en viss grad gjelder norske banker.
- Stort sett har alle de store bankene automatiserte prosesser på dette. Men selv om det for kunden oppleves h