- Vi må bruke mer tid og krefter på lærerutdanningen, sier lærersjefen, da Khrono møter han på kontoret noen få dager etter at han har sittet i panel ved NIFUs årskonferanse og blant annet diskutert karriereveier for lærerne.
En annen viktig del av debatten handlet om hvordan legge til rette for at de som ikke allerede har falt ut av lærerutdanningen underveis faktisk begynner i jobb som lærer, ikke slutter kort tid etter at de er begynt.
Det er bekymringsfulle tall på avskalling - allerede fra dag én. Om lag 25 prosent av alle nyutdannede lærere velger andre yrker enn læreryrket. Årlig tilsvarer det cirka 1000 lærere.
Bekymret for akademisering
En sterk lærer-profesjon er største vernet mot klåfingra politikere. Steffen Handal Leder i Utdanningsforb.
De siste ukene har han også vært i debatt med Skolenes landsforbund blant annet her i Khrono om hvordan sikre kvaliteten på den femårige masteren på lærerutdanningen. Debatten startet etter kronikken hans hvor han uttrykker bekymring for akademiseringen av den nye lærerutdanningen.
- Hvordan skal vi klare å rekruttere lærerutdannere med god forskningskompetanse, god formidlingskompetanse og inngående kjennskap til det profesjonsfeltet de utdanner for, spurte han i kronikken der han også avla OsloMets kompetansekrav en visitt.
Lære norsk eller forskning?
«OsloMet vil importere forskere, og bruke tid og p