Khrono
21.04.2017
Meninger Lærebøker. Terje Lohndal og Vidar Røeggen ønsker seg ikke et system der lærebøker vurderes og legges inn som tellende forskning i tellekansystemet. Vi har ikke tellekanter for formidling.
Jeg er heller ikke sikker på at vi trenger det skriver Universitetet i Oslos nye rektor Svein Stølen på sin blogg 7. august 2016 som et tilsvar til forlagssjef Hege Gundersens bekymring om manglende rekruttering av nye lærebokforfattere. Stølens blogginnlegg er svært leseverdig og en nyttig påminnelse om at formidling finner sted i stort omfang ved lærestedene våre. Lærebøker er én type formidling, men formidling er så mye mer. Formidling er en lovpålagt oppgave på linje med forskning og utdanning og lærestedene er finansiert for å utføre alle tre oppgaver, men bare utdanning og forsking har egne resultatbaserte indikatorer. Derfor mener mange at aktiviteten formidling nedprioriteres av institusjonene. Vi er usikre på om dette medfører riktighet og vi stiller oss helt bak Stølens beskrivelse av at denne oppgaven finner sted i stort omfang, men at vi selvsagt kan blibedre.
Les merI et intervju i Khrono 18. april problematiserer professor Anders Breidlid spesielt lærebøker og det norske tellekantsystemet. Dette er et av mange innlegg som argumenterer for at lærebøker bør bli en del av systemet med publiseringspoeng i Norge. I dette innlegget ønsker vi å bidra med noe fakta samt en problematisering av momenter som kommer frem i diskusjoner rundt dette. Innlegget løfter primært frem noen spørsmål som vi håper vil bli diskutert i den videredebatten.
Lærebøker og publiseringspoeng har gjerne blitt sett på som en del av spørsmålet om en mulig formidlingsindikator. Dette har blitt utredet tre ganger, sist av NIFU i 2016. Alle tre gangene har det blitt konkludert negativt, også n�


































































































