Din Hørsel
03.06.2020
Er det greit å korrigere hørselshemmede barn som har feil uttale? Ja, hvis det gjøres riktig, mener logoped Ingebjørg Skaug. Tidlig hjelp med talespråket er viktig før skolestart.
Skaug har over 25 års erfaring med barn og unge med tale- og språkvansker, og har spesialkompetanse på hørselshemmede. Siden 2003 har hun jobbet som logoped ved Cochletten - Senter for talespråkstimulering i Oslo.
Usikre foreldre
Hit kommer blant annet hørselshemmede skolebarn som strever med uttalen, og som ifølge Skaug burde vært hjulpet lenge før skolestart. Når dette ikke skjer, tror hun det skyldes en kombinasjon av manglende kjennskap til praktiske metoder for inntrenging av de ulike språklydene blant barnehageansatte, og en generell holdning om at det er upedagogisk å rette på barn.
- Det virker som det er en trend i tiden å ikke rette på småbarnas uttale, fordi dette angivelig kan være psykisk skadelig. Foreldre blir dermed usikre på om eller hvordan de skal gå frem når barnet uttaler ord og lyder feil. Noen ganger tar det år før hjelp settes inn, sier Skaug, som tok språkutdanning før hun utdannet seg til logoped.
For noen år siden utga hun boka «Norsk språklydlære med øvelser», som er godt kjent blant logopeder og audiopedagoger. Hun har også utgitt «Språklydspillene Fotb
Gå til medietUsikre foreldre
Hit kommer blant annet hørselshemmede skolebarn som strever med uttalen, og som ifølge Skaug burde vært hjulpet lenge før skolestart. Når dette ikke skjer, tror hun det skyldes en kombinasjon av manglende kjennskap til praktiske metoder for inntrenging av de ulike språklydene blant barnehageansatte, og en generell holdning om at det er upedagogisk å rette på barn.
- Det virker som det er en trend i tiden å ikke rette på småbarnas uttale, fordi dette angivelig kan være psykisk skadelig. Foreldre blir dermed usikre på om eller hvordan de skal gå frem når barnet uttaler ord og lyder feil. Noen ganger tar det år før hjelp settes inn, sier Skaug, som tok språkutdanning før hun utdannet seg til logoped.
For noen år siden utga hun boka «Norsk språklydlære med øvelser», som er godt kjent blant logopeder og audiopedagoger. Hun har også utgitt «Språklydspillene Fotb