INGEN SUKSESS: Facebook Instant Articles har ikke gitt mediebedriftene som tok verktøyet i bruk, økte reklameinntekter. Det konstaterer Uniforums gjesteskribent, Sigurd Allern.
Foto: Ola Sæther
K R O N I K K
Våren 2015 lanserte Facebook et nytt tilbud til aviser, fjernsynskanaler og andre nyhetsmedier: Enkeltstående artikler, meldinger og reportasjer kunne formidles direkte på Facebook, uten at leserne trengte gå veien om medieorganisasjonenes egen hjemmeside og uten å bli ledet tilbake dit. Slike Instant Articles, som konseptet ble døpt på engelsk, ble av optimistene framstilt som journalistikkens redning: gjennom muligheten til eksponering for Facebooks gigantiske publikum i ulike land - brukerne - ville medieorganisasjonene samtidig få nye muligheter til å erobre en andel av Facebooks enorme reklameinntekter.
Ved å la teknogiganten ta seg av distribusjon og reklamesalg, kunne mediene selv konsentrere seg om journalistikken. New York Times, BuzzFeed og National Geographic var noen av de lanseringspartnerne i USA som ble invitert med på gildet. Li