AddToAny

Genial idé eller PR-messig skandale?

- Jeg kan be musikerne gjøre ting de ellers er ukomfortable med, sier Pekula-kurator Erlend Mokkelbost. I år vil han å få deg til å danse på Parkteatret.
Første gang «b-mennesket» Erlend Mokkelbost kuraterte konsertserien Pekula på Parkteatret i Oslo våknet han klokka seks, hver morgen, i seks måneder. Bekymringene var flere:

Var hemmeligholdet en god idé? Eller den verste ideen noensinne?

I tillegg var han rammet av bedragerisyndromet, og frykten for at ingen ville like konserten. Det han kaller den klassiske musikerangsten.

Men hvordan kom musikeren, produsenten og komponisten Mokkelbost opp med ideen om en konsert der de til en hvert tid deltagende musikerne holdes hemmelig for publikum til etter at konserten er avsluttet?

- Det begynte med at bandet KILLL, som jeg spilte med i gamle dager, var på en turné som gikk innom Amsterdam. Der var vi en del av et program som het «Night of the unexpected», hvor ingen band var på plakaten. Det var morsomt både for oss og publikum. En tanke ble sådd, forteller Mokkelbost.

Lokk på informasjonen

Ideen ble så videreutviklet da Parkteatret for seks år siden spurte ham om å lage et bestillingsverk til feiringen av scenens 15 års jubileum. Deretter har Pekula kommet som en årlig bestilling, hvor årets utgave har fått navnet Solara.

- Det har alltid hatt en stor verdi for meg å ikke vite så mye om hva jeg skal oppleve. Ikke ha for klare forventninger. Og jeg tenkte at kanskje kan det å legge lokk på informasjonen om musikere og det musikalske ha en verdi for Oslo-publikummet - hvor det er en slags budkrig på alles oppmerksomhet.

- Det første året var en bra stresstest på om konseptet hadde noen verdi. Musikk skal være sanselig og det kan bli litt borte i alle forklaringene. Det er ikke alltid så bra å vite så mye, mener Mokkelbost.

En usynlig rød tråd

- Hvordan har du valgt ut musikere til Pekula?

- Det har vært en del mennesker jeg ha

Les mer

Flere saker fra Kontekst

Regjeringen er litt lenger unna målet om 1 % til kulturformål.
Kontekst 06.10.2022
Som forventet: stramt, men med noen lyspunkter. Statsbudsjettet 2023 ble lagt frem torsdag.
Kontekst 06.10.2022
Kunstnere og kulturarbeidere mottar støtte.
Kontekst 05.10.2022
Etter fem år på landet klipper Thea Glenton Raknes bort byen for at nye sanger skal gro.
Kontekst 05.10.2022
Komponist Ørjan Matre er vant til å skrive med bred pensel for store orkester. For Grieg-konkurransen fant han frem den tynneste blyanten.
Kontekst 03.10.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt