Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Dekkshusbåter er i vinden. Særlig Jeanneau har hatt stor suksess med sine modeller de siste årene. Dekkshusbåtene skaper en lys og luftig innredning, og kreative designere har fått den store hytta til å se elegant ut. Bavarias faste designteam J&J i Slovenia har gjort tingene riktig med den nye Vision serien. De nye båtene ser frekkere ut enn noen Bavaria har gjort før, men samtidig har de tydelige likhetstrekk med de eksisterende Bavariamodellene. Båtene er brede og høye. Det gir dem et imponerende volum under dekk, uten at det går utover linjene. 40 Vision er nok den største 40 foteren jeg noen gang har satt føttende i.
Ett hakk opp
Bavaria har aldri hatt ry på seg for å lage avanserte seilbåter. Den nye Visionserien vil nok ikke få noen priser for mest innovative båt eller for avanserte konstruksjonsløsninger, men med de nye modellene er Bavaria på riktig kurs, og legger lista ett hakk opp. Ikke bare designet er blitt mer avansert. Båten har også fått mer utstyr, blykjøl og har løsninger som gjør at båten lettere kan håndteres av et begrenset mannskap. Vision serien gir både bedre seilegenskaper og mer bovolum.
Veldig like
Bavaria fikk produsert noen få utgaver av 40- og 44-utgaven av Vision-serien før det tyske verftet lukket for ferien i august. To av dem fant veien til Leangbukta hvor Seilas fikk prøveseile. Den største på 50 fot blir ikke klar før senere i høst.
40- og 44-foteren er svært like. Detaljer og løsninger går igjen på begge to. Den største forskjellen er at 44 foteren har fått plass til et ekstra bad. Vi var heldige å få seilt dem mot hverandre hvor begge hadde oppgradert seilgarderobe og foldepropell, men den største hadde rullemast.
Skikkelige seilbåter
Bavaria har lagt stor vekt på at den nye Vision-serien skal ha gode seilegenskaper. Det har den fått ved bruk at blykjøl og en høy rigg. Ingen Bavaria modell har hatt så stor vektprosent i kjølen som disse nye båtene. Riggen på 40-foteren er høyere enn på 42 Cruiser. Riggen har også en mer hensiktsmessig utforming ved at masten er flyttet litt lengre frem noe som har ført til at mer av seilarealet er flyttet fra genoan til storseilet. En mindre genoa gjør det lett å slå. Båten er mer hånd,terlig noe som gir mer seilglede.
Vi fikk noen timer med tette dueller i Oslofjorden i relativ lett vind. Med vindst