BUSKAP
05.02.2018
For å oppnå enda større avlsframgang blir det heretter fire uttak av eliteokser i året.
Da er det første okseutvalget i 2018 i ferd med å bli tilgjengelig over hele landet. Fra 2018 vil eliteokseutvalget endre seg fire ganger i året, mot tre slik det har vært de siste årene. Bakgrunnen for dette er at det vil gi større avlsframgang. Gevinsten med å gå fra avkomsgranska okser til GS-okser ligger i redusert alder på eliteoksene. Hyppigere utskifting av oksene vil redusere den gjennomsnittlige alderen på eliteoksene. Målet er at det i løpet av et år skal brukes omkring 50 ulike eliteokser. For å oppnå det samtidig som oksene tas i bruk ved en så lav alder som mulig, må utvalget økes til fire ganger. Et høyt antall eliteokser per år er også viktig for å unngå innavl og
Gå til mediet


































































































