Khrono
12.04.2017
Meninger Forskning. Åse Birkeland og Elin Eriksen Ødegaard på Høgskulen på Vestlandet skriver om hva de får ut av forskningssamarbeid med Kina.
En gruppe barnehageforskere og studenter ved Master i Barnehagekunnskap ved Høgskulen på Vestlandet kom nylig tilbake etter en måneds opphold i Kina. Vel hjemme igjen møter vi den pågående debatten om regjeringens Panorama strategi der satsing på utdannings- og forskningssamarbeid med Kina inngår. Arbeiderpartiets Stortingsrepresentant Marianne Aasen stiller spørsmål ved hvorvidt denne strategien er en gangbar vei innen internasjonalisering av høyere utdanning. Vår umiddelbare respons er at vi ikke kan unngå å forholde oss til Kina, for gjennom samarbeid med dem blir vi utfordret, får vi anerkjennelse og ikke minst får vi en anledning til å forstå og lære mer om danningsprosesser og systemiske vilkår for danning ogdemokrati.
Les merHøgskulen på Vestlandet (tidligere Høgskolen i Bergen) har siden 2002 utviklet et omfattende samarbeid med blant annet East China Normal University og Beijing Normal University, to ledende universitet for lærerutdanning og barnehage/skoleforskning i Kina. Mer enn 500 studenter og 50 lærerutdannere/forskere har så langt deltatt i dette samarbeidet som innbefatter forsknings. Og utdanningssamarbeid, student- og forskermobilitet, kulturformidling samt utvikling av et Norge-Kina barnehagenettverk. De siste årene har samarbeidet fått støtte gjennom UTFORSK programmet (Senter for internasjonalisering i utdanningen - SIU). På tross av vekslende klima me


































































































