I totiden på ettermiddagen onsdag 30. desember, det vil si omkring ti timer etter at skredet gikk, hadde If to av sine skadeinspektører på plass på Quality Hotel Olavsgaard på Hvam, der de evakuerte etter skredet i Ask i Gjerdrum kommune ble sendt.
- Det var viktig for oss å sende folk som hadde lang erfaring i å møte mennesker i fortvilede situasjoner, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i IF Skadeforsikring.
Etter hvert ble også Clarion Gardermoen tatt i bruk som mottakshotell. Nå, noen dager etter katastrofen, har If to personer på hvert sted.
- Det er viktig å møte kundene ansikt til ansikt, ikke minst for at kundene kan få stilt alle spørsmål de måtte ha, ifølge Clementz.
- På selve rasstedet har ikke forsikringsselskapene noe å gjøre i denne fasen, mens redningsfolkene jobber på spreng, forklarer Clementz. Til gjengjeld jobbes det aktivt med rammede og pårørende, både ved de to nevnte mottakene, på telefon og nett fra Ifs skadesentre og i selskapet sentralt.
- Vi hadde første møte i krisestaben før klokken elleve, sier han.
Den er bemannet av medarbeidere som har lang erfaring fra jobbing med kriser.
- De fleste har jobbet med stormer og flommer og skred i årevis, sier kommunikasjonssjefen.
SKADESENTRENE AVGJØRENDE
Raskt ble skadesentrene i Oslo, Bergen, Grimstad, Tromsø og Hamar satt i beredskap, bemannet både med medarbeidere med lang og kort erfaring. Clementz sammenligner de evakuertes situasjon med of