Det er en helt annen idrett å drive med service kontra å drive med salg. Vi fikk ikke dreisen på service før vi fikk tak i de rette folka, forteller Stenumgård.
På en høyde over E6 i Gudbrandsdalen, med utsikt over Gudbrandsdalslågen, ligger hovedkontoret til Fjøssystemer. Det var Åge, Andres far, som startet Fjøssystemer i 1980, og det ble den gang det første byggefirmaet i Norge som leverte komplette fjøsløsninger, med alt fra selve bygget til innendørsmekanisering. Veggelementene i tre ble bygd i lokalene deres på Fåvang. Etter den tid har de beveget seg bort fra bygg, for å spesialisere seg på I-mek, men i de siste seks-sju årene har de sett behovet for å levere komplette løsninger igjen.
- Det har vært en utvikling i retning av større og større enheter, som krever mer av gårdbrukeren i selve drifta. Derfor er det flere som etterspør komplette løsninger, fordi de ikke vil sitte med ansvaret under bygging. Noen kan takle det helt fint, mens andre ikke makter den rollen i det hele tatt og sliter seg helt ut. Det er veldig personavhengig, forteller Stenumgård.
FORANDRET SELSKAPET HELTI fjor leverte Fjøssystemer rundt 200 fjøs og 95 melkeroboter. Og det er disse robotene fra Nederland som har endret selskapet mest de siste 15 årene.
- Melkeroboten tvang oss til å gå fra å være en salgsbedrift til å bli en salgs- og servicebedrift. Det er den største overgangen i selskapets historie. Av våre 175 ansatte jobber nå rundt 75 innen service. Vi har som filosofi at vi ikke begynner å selge melkeroboten i en region, før vi har serviceapparatet på plass. Vi har brukt utrolig mye tid og penger på å bygge opp servicedelen av bedriften, sier han.
Fjøssystemer overtok som Lely-importør i 2003, og fra en markedsandel på null driver de nå og snuser på 50 prosent markedsandel. Totalt er det tett opp under 850 Lely-roboter i drift i Norge, og hovedtyngden er solgt de siste ti årene.
- Det har vært en gudegave for oss å ha en sånn framoverlent og innovativ