Din Hørsel
13.10.2017
Din Hørsel markerte i siste nummer ti års jubileum for Ventetidsbarometeret. Det viste en gjennomsnittlig ventetid for tilpasning av høreapparater på over 20 uker. Ventetiden på reparasjoner av apparatene er avtalefestet til fire dager.
Politikere og fagmiljøer klør seg i hodet for å finne en løsning på hvordan ventetidene for tilpasning av høreapparater skal komme ned på et akseptabelt nivå. Myndighetene stiller i dag ingen krav til maks ventetid, det er i dag opp til de enkelte helseforetakene å legge forholdene til rette for denne for viktige prosessen.
Ventetiden på reparasjon av høreapparater er derimot regulert. NAVs krav i rammeavtalen de inngår med de ulike høreapparatleverandørene er fire virkedager.
Din Hørsel får jevnlig innspill fra medlemmer som sier de må vente både lenge og vel på å få innsendte apparater reparert og sendt hjem. Vi har stilt leverandørene fire konkrete spørsmål. Og svaret er entydig: Fire dagers-regelen overholdes, med få unntak.
CANTEC (TIDLIGERE GEWA)
1. Reparasjonstid er fire dager fra apparat er mottatt oss til det sendes ut igjen.
2. Bruker kan enten komme å levere apparatet direkte til oss, bruker kan sende apparatet i posten, eller bruker kan oppsøke formidler som videresender apparatet til oss. Ved sending er det viktig at apparatet er forsvarlig pakket og merket med navn/adresse og hva som er feil på apparatet. Når vi returnerer apparatene til bruker, sendes de som pakke med sporing.
3. I de tilfeller reparasjoner fraviker fire dagers-krave
Gå til medietVentetiden på reparasjon av høreapparater er derimot regulert. NAVs krav i rammeavtalen de inngår med de ulike høreapparatleverandørene er fire virkedager.
Din Hørsel får jevnlig innspill fra medlemmer som sier de må vente både lenge og vel på å få innsendte apparater reparert og sendt hjem. Vi har stilt leverandørene fire konkrete spørsmål. Og svaret er entydig: Fire dagers-regelen overholdes, med få unntak.
CANTEC (TIDLIGERE GEWA)
1. Reparasjonstid er fire dager fra apparat er mottatt oss til det sendes ut igjen.
2. Bruker kan enten komme å levere apparatet direkte til oss, bruker kan sende apparatet i posten, eller bruker kan oppsøke formidler som videresender apparatet til oss. Ved sending er det viktig at apparatet er forsvarlig pakket og merket med navn/adresse og hva som er feil på apparatet. Når vi returnerer apparatene til bruker, sendes de som pakke med sporing.
3. I de tilfeller reparasjoner fraviker fire dagers-krave