28. oktober lanserte Marc Zuckerberg navnet Meta på Facebook-universet. Navnet var ikke tilfeldig, det spiller på «metavers», en betegnelse på en virtuell virkelighet som er koblet på den fysiske.
Ifølge Facebook vil metaverset bli en hybrid mellom dagens sosiale nettverk og tredimensjonale figurer og omgivelser. Folk skal være sammen i 3D enten de fysisk er nær eller langt fra hverandre. De kan leve sine liv der som i den vanlige verden, men skal også kunne gjøre ting metaverset som de ikke kan i den fysiske verden, som å sveve rundt i rommet. Selskapet vil etter hvert tilby fysiske verktøy som egne 3D-briller for å trekke flere inn i sitt metavers.
SECOND LIFE
For de som har lang hukommelse, dukket det opp et tilsvarende univers tidlig på 2000-tallet. Linden Lab i San Francisco lanserte den virtuelle verden Second Life i 2003. Hypen var stor den gangen, alle måtte med.
Daglig leder Eivind Gjemdal i Bits AS husker hvordan konsulentselskapene i årene frem til 2008 dyttet på for å få bedriftene til å etablere seg i Second Life. Bankene var nølende, selv om enkelte som DnB Nor åpnet en virtuell filial. Flere norske høgskoler og biblioteker og NRK etablerte seg i Second Life.