I lov om universiteter og høyskoler § 4 - 10 heter det «En student som utgjør en mulig fare for barnehagebarns og elevers eller pasienters, klienters og brukeres liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.»
Det er 28 ulike utdanningstyper, som har slik skikkethetsvurdering av studentene. Oversikten finner du her.
Det er utdanninger som sjukepleie, tannlege, radiograf, sosionom og trafikklærer for å nevne noen.
Praksislærere har ikke vært til stede
Det er ofte i forbindelse med praksis at skikkthetsutfordringene kan komme til syne. Studietiden siden 12. mars 2020 som studentene har lagt bak seg har innebåret spesielle utfordringer med tanke på å få vurdert skikkethet, og det kommer til syne i tallene: I 2019 var det meldt inn 331 tvilsmeldinger, et tall som har steget jevnt og trutt siden 2014, da tallet var 95. I 2020 var tallet sunket til 299.
- Blir det sendt ut flere uskikka studenter til arbeidslivet som en konsekvens av pandemien?
Vi spør prorektor for utdanning ved Høgskolen på Vestlandet (HVL), Anne-Grete Naustdal.
- Vi mener at vi har tatt grep som har hindret det, men det er likevel en fare for at det har skjedd, sier Naustdal.
Hun trekker fram at det i perioder ved helse- og sosialfagutdanningene særskilt jo har vært slik at institusjonens praksislærere ikke har kunnet være med ut i praksis og veilede og observere studentene der sammen med studentene sine veiledere fra praksisfeltet.
- Men vi har fått tilgang til praksisfeltet når det har vært tvil om en student er skikket. Det digitale samarbeidet med praksisfeltet har vært nært og godt under pandemien. Men det har selvsagt vært utfordringer i dette arbeidet, og selv om vi mener at vi har tatt grep som skal sikre oss, er det viktig med et søkelys på dette viktige arbeidet, sier Naustdal.
UiB: Færre saker enn vanlig
Universitetet i Bergen (UiB) har hatt færre saker enn vanlig i 2020 og så langt i 2021. I 2018 var tallet ni, og høsten 2019 var tallet seks - så langt det året.
- Litt bekymringsfullt, sier institusjonsansvarlig Arne Tjølsen.
Han tror nedgangen skyldes at studentene fra pandemien har blitt sett i mindre grad, både i undervisningssituasjoner og under praksis.
- Vi pleier blant annet å f�