Matias Hilmar Iversen
Elevene på Tåsen skole i Oslo har satt seg stille ned på de lave benkene i gymsalen. Sakte og forsiktig kommer det toner fra instrumentene. Fra trekkspillet og fra fiolinen og så sammen. Musikerne har elevene i sin hule hånd. Når Catharina Chen smyger seg innpå dem med Zigeunerweissen høres gisp. Og når Frode Haltli drar trekkspillet tett på dem, triller øynene rundt.
- Det var så deilig følelse når jeg lukket øynene, for da hørte jeg den fine musikken, sier Theodor (10) til Musikkultur etter konserten.
- Ja, det var så fin musikk! Tenk at musikerne har spilt hver dag hele livet. Det hadde vært gøy å få vite enda mer om dem, sier Roma (10) på vei tilbake til klasserommet.
En skjevfordeling
Nå legges skolekonsertordningen ned. Rikskonsertene er blitt Kulturtank. Mandatet til den nye organisasjonen er å jobbe for å løfte alle kunstformene i Den kulturelle skolesekken: Scenekunst, visuell kunst, musikk, film, litteratur og kulturarv skal behandles likeverdig.
Elevene i klasse 5A på Tåsen vet hva den Den kulturelle skolesekken er.
- Det er musikere og skuespillere som drar rundt til alle skolene, sier Johan (10).
Elevene husker at en mann med masse trommer spilte for dem engang og at de fikk besøk av en skuespiller, men forfattere? Nei. Det tror de ikke. Og ikke noen billedkunstnere heller.
- Det har vært en skjevfordeling i kunstutrykkene i Den kulturelle skolesekken. Skolekonsertene har stått for halvparten av besøkene til skolene, og de andre har måttet dele på resten. Vi synes det er positivt at balansen nå endres. Vi vil ha et best og bredest mulig tilbud, der alle kunstuttrykkene er representert. For Oslo blir det veldig viktig å få til et program der alle uttrykkene likestilles, sier Kristin Falck i DKS i Oslo kommune.
T


































































































