Den gang da redskapsbeholdninga på den jevnstore gården i Norge besto av en halvannet tonn tung MF35, Fordson Dexta eller Volvo BM Buster, to-skjærs plog og Moelven-henger med wiretipp, var dette måten å gjøre ting på. Dagens krav til teknisk beskaffenhet og tilstand på traktorens bremsesystem har heldigvis endra seg betraktelig siden den gang. Utstyret vi bruker i dag, blir stort sett bare større og tyngre for hvert år som går. Traktoren kjøres mer og mer etter bilvei.
En rekke entreprenører og bønder har gått fra lastebil til traktor, og henger i alt fra massetransport til snøbrøyting. Traktoren er i dag en sentral del av trafikkbildet. Som for alt fra biler til tråsykler, utgjør fungerende bremser en helt essensiell sikkerhetsinnretning på kjøretøyet.
Våte versus tørre bremserDagens alminnelige landbrukstraktorer, med maksfart inntil 50 km/t, er utstyrt med såkalte våte bremser. Dette skiller seg i praksis fra tørre bremser, ved at systemet går i oljebad. Sjøl om olje i andre sammenhenger blir brukt for å hindre friksjon, er funksjonen for traktorbremsene å hindre varmgang. Flere bremselameller ligger lagvis med en stållamell imellom inne i traktorkroppen og settes i funksjon ved hjelp av en såkalt ekspander.
Konstruksjonen kan variere noe fra den ene fabrikanten til den andre, men stort sett bygges det på samme prinsipp. Den som har skrudd fra hverandre en kløtsj på en Tempo-moped med sachsmotor i ungdommen, vil dra kjensel på oppbygginga.
Tørre bremser hører to ytterkanter til: Gamle, mindre traktorer som har fått rykte på seg for å være utstyrt med ett sett pedaler som knapt klarer å stoppe ferden på flatmark, og hurtiggående traktorer med makshastighet opp mot 80 km/t. Begrepet tørre bremser innebærer at friksjonsflatene opererer mot hverandre, uten noen form for oljekjøling. Bremsene på en bil er derfor et eksempel på tørre bremser. Det ligger vesens forskjeller i oppbygginga av tørre bremsesystemer. Bremsene opptrer i form av bånd som ligger ut- eller innvendig i en trommel, og som ekspanderes mot overflata mekanisk eller hydraulisk, eller virker via en bremsekloss, som gjennom en såkalt calipper presses mot ei bremseskive. Sistnevnte variant bruker fartsvinden som kjøling. Trommelbremser finner vi bak på mindre biler og på de fleste mindre, gamle traktorer. Som frambrems på biler brukes utelukkende skive og calipper, men også på traktorer med framakselbrems eller på hurtiggående maskiner kan man finne dette.
Bremser i oljeb