Relatert innhold
Emneord:
Sikkerhet beltebruk bilsikkerhet sikringssystemer
Forrige uke skrev Politiforum om Bjørn Jakobsen i Utrykningspolitiet som fikk brudd i ryggen da han kolliderte med beltet fullt av utstyr. Sannsynligvis var det utstyret han hadde bak på belteriggen som forårsaket bruddet, og Jakobsen advarer kollegaer mot å gjøre det samme. Nå hiver også trafikkulykkesgransker Geir Engely seg på og etterlyser kunnskap blant politifolk om farene.
Geir Engely er trafikkulykkesgransker ved Oslo Universitetssykehus. Han ønsker mer kunnskap blant politifolk om sikkerhetstiltak i bil. Foto: Privat
- Å kjøre utrykning er noe av det farligste vi kan holde på med. Derfor er det viktig at både de som leverer og kjører bilene har gjort det de kan for å redusere konsekvensene ved eventuelle ulykker, sier Engely til Politiforum.
Han jobber ved Oslo Universitetssykehus i den Nasjonale Ulykkesgruppen. Sammen med Trond Boye Hansen og Kim Ankersted har Geir Engely sett på alle ulykker med utrykningskjøretøy innenfor helsesektoren siden 2009 gjennom en gruppe i Statens Vegvesen.
Gruppen har spesialisert seg på innvendig granskning. De ser på hva som skjer inne i kjøretøyene under kollisjoner og hvordan skader på mennesker kan