- Det er faktisk slik at vi må be om dokumentasjon på spill-gevinsten, dersom kunden hevder at det er kilden til pengene hun vil sette inn på en konto hos oss. Vi må vite hvor kundene har fått pengene fra og hva de skal brukes til, sier Gina Aukland Ording. Hun er kunderådgiver i Sandnes og legger raskt til at hun selvsagt forklarer nøye hvorfor hun må stille spørsmål om hvor pengene kommer fra, dersom det er uklart.
Det er Aukland Ording som har følt Danske Banks hvitvaskingsskandale tettest på kroppen fordi hun har direkte kundekontakt, mens Slapø som jobber i låneservice i Trondheim, bare merker det interne arbeidet som Danske Bank i Norge har satt i gang for å håndtere skandalen i Estland. Finansfokus treffer dem på Aker Brygge i forbindelse med en tillitsvalgtkonferanse i banken.
KUNDENE RINGER
De to forteller at de norske ansatte merker konsekvensene av hvitvaskingsskandalen på flere måter.
- Noen kunder ringer og spør hva s