Vi er på skolekonsert med rockebandet Plopp på Brandengen skole i Drammen. Tre musikere, vant til å håndtere all slags publikum og alle slags saler. I dag kommer mange års konserterfaring ekstra godt med når det rigges i vanskelige akustiske forhold.
Men høy lyd og rumling i lokalet ser ikke ut til å affisere publikum. Elevene jubler, hopper på kommando, synger med på den sinte punklåta Yoghurt. Yoghurt! glefser de, hilser på musikerne etterpå som om de skulle være rockestjerner. Og det er de jo også, for så vidt.
{f1}
Formiddag, onsdag 6. september: Tettpakka teateramfi midt i valgkampinnspurten. Kulturarbeidere i alle varianter. Vi er på den offisielle åpninga av Kulturtanken i Nydalen i Oslo. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er i storform. En helt sentral del av skolens grunnleggende oppdrag, ikke bare kirsebæret på kaka, sier han. Kunst av høy kvalitet, sier han.
Ordet kvalitet blir brukt mye denne formiddagen. Og ikke bare her, men overalt hvor det snakkes om Den kulturelle skolesekken (DKS). Hele Kulturtankens mandat handler om dette: styrke den kunstneriske og formidlingsmessige kvaliteten i DKS-tilbudet. Likevel har flere musikere og produsenter uttrykt bekymring for den framtidige kvaliteten på musikktilbudet i Skolesekken. Øyvind Anda er én av dem.
Musikken taper: - I praksis er det som har skjedd en reduksjon av musikkfeltet, sier musikkprodusent Øyvind Anda.
Privat
- Det er bestemt at en del av de økonomiske ressursene skal flyttes ut til fylker og kommuner. Men det som ikke er med i det regnestykket, som ikke handler om reine kroner og øre, er slikt som personell og utstyr, sier han.
- I praksis er dette en reduksjon av musikkfeltet, mener Anda, som er musikkprodusent i DKS Sør-Trøndelag.
Bekymra for kvaliteten
Tilbake på Brandengen skole i Drammen. Det er altså her vi finner den, kvaliteten i DKS, som alle er så opptatt av. På gymsalsgulvet, under mer eller mindre tilrettelagte forhold. Plopp spiser nistepakka blant ribbevegger og tjukkaser, før neste pulje kommer inn. Musikerne har lang erfaring fra skolekonsertturneer, og har fått med seg frustrasjonen og usikkerheten rundt framtida til musikken i den nye etaten Kulturtanken, som nå forvalter DKS.
- Jeg tror skepsisen som er kommet fram er betimelig. Vi har tradisjonelt hatt produsenter som har lagd faglig godt begrunna turneer. Barna er blitt veldig godt ivaretatt, med bredde og kvalitet på musikkfeltet. Jeg håper ikke de blir skadelidende, sier gitarist Henning Kemp.
- Jeg er bekymra for kvaliteten på den videre vei, sier trommeslager Knut Lothe, og legger til at når de andre kunstuttrykkene får større plass, må ikke det bety at musikken får mindre.
Hva skjedde med Widveys og Birkelands visjon?
Entusiasmen var stor da ideen om en ny organisering av Rikskonsertene og DKS ble lagt fram på en pressekonferanse i august 2015. Daværende kulturminister Thorhild Widvey og daværende direktør i Rikskonsertene, avdøde Turid Birkeland, uttrykte