Første steg
07.10.2016
Er det en praksis i norske barnehager at det å være ute i seg selv er et kvalitetstegn? En ny studie om utelek tyder på det.
I Norge har vi tradisjon for å la barn være mye ute (Borge m fl. 2003, Djuve og Pettersen 1998). Barn har til alle tider lekt mye ute, og de gamle barneparkene var fra deres spede begynnelse på 1920-tallet basert på at barna lekte ute fire timer om sommeren og tre timer om vinteren (Staude 2015). Med utbyggingen og utviklingen av barnehagen har utetiden og uteleken fortsatt å ha en relativt stor plass i dagrytmen. Moser og Martinsens studier (2010) viser at barna leker ute 70 % av tiden i sommerhalvåret og 30 % av tiden i vinterhalvåret. Denne studien gjelder alle barn i barnehagen. Vår studie om utelek i barnehagen handler kun om barn under tre år.
HOLDNINGER TIL UTELEK
Vår studie er tilknyttet «Searching for qualities»1, et prosjekt finansiert av Norsk Forskningsråd, hvor målet er å undersøke og å øke kvaliteten i barnehagetilbudet til barn under tre år. Målene for vår studie har vært å avdekke verdier, forståelser og prioriteringer, og hvordan disse prioriteringene danner grunnlag for barnehagenes arbeid med å utvikle de yngste barnas bevegelses- og sanseerfaringer og deres oppdagelser i naturen. I dette vil vi også se barnehagelærerens holdninger til det å være ute med barn.
I spørreundersøkelsen som ble sendt til pedagogiske ledere ble de spurt hvor lenge barna under tre år var ute. Det ble spesifisert at dette dreide seg om tid utenom sovetid. I tabellen under er informasjonen oppsummert.
UTE OVER EN TIME HØST OG VINTER
Tabellen over viser at barna er mye ute i barnehagen.
Gå til medietHOLDNINGER TIL UTELEK
Vår studie er tilknyttet «Searching for qualities»1, et prosjekt finansiert av Norsk Forskningsråd, hvor målet er å undersøke og å øke kvaliteten i barnehagetilbudet til barn under tre år. Målene for vår studie har vært å avdekke verdier, forståelser og prioriteringer, og hvordan disse prioriteringene danner grunnlag for barnehagenes arbeid med å utvikle de yngste barnas bevegelses- og sanseerfaringer og deres oppdagelser i naturen. I dette vil vi også se barnehagelærerens holdninger til det å være ute med barn.
I spørreundersøkelsen som ble sendt til pedagogiske ledere ble de spurt hvor lenge barna under tre år var ute. Det ble spesifisert at dette dreide seg om tid utenom sovetid. I tabellen under er informasjonen oppsummert.
UTE OVER EN TIME HØST OG VINTER
Tabellen over viser at barna er mye ute i barnehagen.


































































































