NJF-magasinet
17.10.2018
I oktober blir det klart hvem som skal kjøre tog på Sørlandsbanen fra midten av desember neste år. NJF-magasinet har fulgt Tog 723 fra starten på verksteds-tomta i Lodalen i Oslo, til endestasjonen Paradis i Stavanger. e
Klokken 09:25: Morten Knudsen står på spor 8 på Oslo S. I natt har han sovet på hotell i Oslo, etter å ha vært konduktør og ombordansvarlig. Nå skal han opp til Lodalen, klargjøre tog 723 til Stavanger, og være ombordansvarlig hjem til Kristiansand.
Å være konduktør er ikke bare å sjekke selge billetter og informere de reisende om hvilken stasjon som er den neste.
- Det er mye mer enn det, smiler Knudsen. Han har jobbet som rørlegger og vært FN-soldat i Libanon. Siden sommeren 1994 har det vært den svarte NSB-uniformen som har vært arbeidsantrekket.
- Vi skal sjekke bremsene, lese av vognenes vekt og bremseklasse, og ellers kontrollere at alt er i orden i vognene - og ikke minst ha ansvaret for passasjerene og sikkerheten om bord.
Hvor er vogna? Det er ikke alltid det går på skinner. I løpet av natta har vognsettet vært inne i verkstedshallen på Lodalen til sjekk. Nå står den ikke der den skal. På Lodalen-tomta er det mange spor - og mange vogner. Tog 723 rekker ikke å trille ned til Oslo S til planlagt tid.
- Det kan være mange små utfordringer i løpet av en dag, og det kan selvfølgelig være irriterende. Men man må bare finne en løsning, og ta den tiden man trenger. Jeg kan ikke droppe visitasjonen før vi kjører ned til Oslo S. Sikkerheten er viktigst. I dag blir vi litt forsinket, slår Knudsen fast.
11:32: Sju minutter etter planlagt avgang vinker Knudsen med det grønne flagget.
- Vi har jo en telefon som vi kan bruke, for å kontakte lokføreren. Men jeg foretrekker flagget. Man må jo flagge så ofte som man kan, ler han.
Men det er ikke alt som er verdt å flagge forpå denne turen. Tog 723 har en kafevogn. Men
Les opprinnelig artikkelÅ være konduktør er ikke bare å sjekke selge billetter og informere de reisende om hvilken stasjon som er den neste.
- Det er mye mer enn det, smiler Knudsen. Han har jobbet som rørlegger og vært FN-soldat i Libanon. Siden sommeren 1994 har det vært den svarte NSB-uniformen som har vært arbeidsantrekket.
- Vi skal sjekke bremsene, lese av vognenes vekt og bremseklasse, og ellers kontrollere at alt er i orden i vognene - og ikke minst ha ansvaret for passasjerene og sikkerheten om bord.
Hvor er vogna? Det er ikke alltid det går på skinner. I løpet av natta har vognsettet vært inne i verkstedshallen på Lodalen til sjekk. Nå står den ikke der den skal. På Lodalen-tomta er det mange spor - og mange vogner. Tog 723 rekker ikke å trille ned til Oslo S til planlagt tid.
- Det kan være mange små utfordringer i løpet av en dag, og det kan selvfølgelig være irriterende. Men man må bare finne en løsning, og ta den tiden man trenger. Jeg kan ikke droppe visitasjonen før vi kjører ned til Oslo S. Sikkerheten er viktigst. I dag blir vi litt forsinket, slår Knudsen fast.
11:32: Sju minutter etter planlagt avgang vinker Knudsen med det grønne flagget.
- Vi har jo en telefon som vi kan bruke, for å kontakte lokføreren. Men jeg foretrekker flagget. Man må jo flagge så ofte som man kan, ler han.
Men det er ikke alt som er verdt å flagge forpå denne turen. Tog 723 har en kafevogn. Men


































































































