Din Hørsel
23.10.2020
Koronapandemien har vært en enorm digital læreprosess for mange. Nå handler det om å strukturere og dra nytte av denne lærdommen. Samtidig viser pandemien at dagens hørselsomsorg er sårbar.
Over åtte måneder er gått siden covid19-viruset rammet Norge med full tyngde. Nedstenging av barnehager, skoler, arbeidsplasser, forretninger og restauranter skjedde nærmest over natten. Kulturaktiviteter med og uten ball, fly på bakken, reiserestriksjoner, forbud mot harryhandel og hytteforbud ble den nye hverdagen.
Mangel på informasjon
Nedstengingen førte til sosial isolasjon for mange. Også hørselshemmede fikk lide. Mer eller mindre stengte hørselssentraler ga problemer i det daglige. Møter og andre treffpunkter ble avlyst.
Ingen fikk besøk av HLFs likepersoner som kunne hjelpe dem med små reparasjoner og en vennlig prat. Ensomheten ble påtagelig.
- Tilgangen på informasjon ble et stort problem for mange. Pressekonferansene ble i liten grad tekstet og visuelle informasjonsfilmer med tekst fra myndighetene var fraværende. Det som ble presentert på pressekonferansene var lenge ikke tilgjengelig som tekst hverken hos Helsedirektoratet eller Folkehelseinstituttet. Alle fikk ikke samme informasjon samtidig, sier HLFs generalsekretær Henrik Peersen.
Mangel på kommunikasjon
HLF etterlyste tidlig supplementer til koronatelefonen og chatboten, som i starten var de eneste informasjonskildene.
- Mennesker som hører så dårlig at de ikke kan kommunisere
Gå til medietMangel på informasjon
Nedstengingen førte til sosial isolasjon for mange. Også hørselshemmede fikk lide. Mer eller mindre stengte hørselssentraler ga problemer i det daglige. Møter og andre treffpunkter ble avlyst.
Ingen fikk besøk av HLFs likepersoner som kunne hjelpe dem med små reparasjoner og en vennlig prat. Ensomheten ble påtagelig.
- Tilgangen på informasjon ble et stort problem for mange. Pressekonferansene ble i liten grad tekstet og visuelle informasjonsfilmer med tekst fra myndighetene var fraværende. Det som ble presentert på pressekonferansene var lenge ikke tilgjengelig som tekst hverken hos Helsedirektoratet eller Folkehelseinstituttet. Alle fikk ikke samme informasjon samtidig, sier HLFs generalsekretær Henrik Peersen.
Mangel på kommunikasjon
HLF etterlyste tidlig supplementer til koronatelefonen og chatboten, som i starten var de eneste informasjonskildene.
- Mennesker som hører så dårlig at de ikke kan kommunisere