Diabetesforum
16.02.2021
Er det mulig å bevare viktige terapeutiske elementer gjennom digitale løsninger, spør Jon Haug, etter snart ett år med koronatiltak. Kan møter på skjerm erstatte kontakten som skapes mellom mennesker i det åpne rom?
Spesialist i klinisk psykologi, dr.philos. Psykologisk medarbeider i Diabetesforbundet
«Intellektets plager smerter ulykkeligvis mindre enn følelsenes, og følelsenes plager smerter ulykkeligvis mindre enn kroppens. Jeg sier 'ulykkeligvis' fordi den menneskelige verdighet normalt vil kreve det motsatte. Det finnes ingen angstfylt fornemmelse av livets mysterium som kan gjøre så vondt som kjærligheten, sjalusien eller savnet, eller som kan kvele den fysiske redsel, eller deformere som raseriet eller ærgjerrigheten. Men ingen sjelelig smerte, hvor opprivende den enn er, kan være like reell som tannpine, kolikk eller (tror jeg) fødselssmerter.»
(Fernando Pessoa i «Uroens bok», side 194) (1) Fernando Pessoa var en glimrende forfatter som slet med både vanskelige følelser og smerter i kroppen, så kanskje kan disse tre hovedområdene graderes slik Pessoa (18881935) antyder. Fremdeles er det ubehagelig når vi mangler nødvendig og viktig kunnskap. Det river og sliter i oss når vonde følelser blokkerer for gode opplevelser, og det er også i dag uutholdelig hvis smertene i kroppen blir for sterke. Det er godt det finnes hjelp å få - at noen vet hvordan sykdommer kan forklares og behandles, og at spesialtilpassede medikamenter og behandlingsteknikker kan fjerne de verste plagene. I dag hadde nok derfor moderne medisiner og nye tekniske hjelpemidler kunnet dempe mange av Pessoas kroppslige plager.
Men etter min erfaring - som før koronapandemien bygger på hundrevis av timer på telefon med pasienter mellom konsultasjonstimene, og som etter 14. mars i fjor er knyttet til videosamtaler uten fysiske møter - dreier spørsmålene om bruken av digitale hjelpemidler seg ikke om informasjon, medikamentbruk og nye tekniske hjelpemidler. Det dreier seg først og fremst om hvorvidt det er mulig å bevare viktige terapeutiske elementer gjennom digitale løsninger.
DET DIGITALE HAR KOMMET FOR Å BLI
Etter at endringer i Forvaltningsloven og Forvaltningsforskriften trådte i kraft 7. februar 2014, ble digital kommunikasjon hovedregelen innenfor Forvaltningslovens virkeområde. En lovgivning som støtter digitalisering, har blitt et sentralt element i arbeidet for å fornye, forenkle og forbedre forvaltningen. Det arbeides med tilsvarende regelendringer på alle forvaltningsområder, blant annet også på
helse-området:
«I likhet med at samfunnet digitaliseres, blir også helse- og omsorgstjenesten mer og mer digital. Dermed vil folks digitale helsekompetanse være viktig. Dette omfatter alt fra det å søke opp, finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon fra elektroniske kilder til å kunne bruke elektroniske verktøy i o
Gå til mediet«Intellektets plager smerter ulykkeligvis mindre enn følelsenes, og følelsenes plager smerter ulykkeligvis mindre enn kroppens. Jeg sier 'ulykkeligvis' fordi den menneskelige verdighet normalt vil kreve det motsatte. Det finnes ingen angstfylt fornemmelse av livets mysterium som kan gjøre så vondt som kjærligheten, sjalusien eller savnet, eller som kan kvele den fysiske redsel, eller deformere som raseriet eller ærgjerrigheten. Men ingen sjelelig smerte, hvor opprivende den enn er, kan være like reell som tannpine, kolikk eller (tror jeg) fødselssmerter.»
(Fernando Pessoa i «Uroens bok», side 194) (1) Fernando Pessoa var en glimrende forfatter som slet med både vanskelige følelser og smerter i kroppen, så kanskje kan disse tre hovedområdene graderes slik Pessoa (18881935) antyder. Fremdeles er det ubehagelig når vi mangler nødvendig og viktig kunnskap. Det river og sliter i oss når vonde følelser blokkerer for gode opplevelser, og det er også i dag uutholdelig hvis smertene i kroppen blir for sterke. Det er godt det finnes hjelp å få - at noen vet hvordan sykdommer kan forklares og behandles, og at spesialtilpassede medikamenter og behandlingsteknikker kan fjerne de verste plagene. I dag hadde nok derfor moderne medisiner og nye tekniske hjelpemidler kunnet dempe mange av Pessoas kroppslige plager.
Men etter min erfaring - som før koronapandemien bygger på hundrevis av timer på telefon med pasienter mellom konsultasjonstimene, og som etter 14. mars i fjor er knyttet til videosamtaler uten fysiske møter - dreier spørsmålene om bruken av digitale hjelpemidler seg ikke om informasjon, medikamentbruk og nye tekniske hjelpemidler. Det dreier seg først og fremst om hvorvidt det er mulig å bevare viktige terapeutiske elementer gjennom digitale løsninger.
DET DIGITALE HAR KOMMET FOR Å BLI
Etter at endringer i Forvaltningsloven og Forvaltningsforskriften trådte i kraft 7. februar 2014, ble digital kommunikasjon hovedregelen innenfor Forvaltningslovens virkeområde. En lovgivning som støtter digitalisering, har blitt et sentralt element i arbeidet for å fornye, forenkle og forbedre forvaltningen. Det arbeides med tilsvarende regelendringer på alle forvaltningsområder, blant annet også på
helse-området:
«I likhet med at samfunnet digitaliseres, blir også helse- og omsorgstjenesten mer og mer digital. Dermed vil folks digitale helsekompetanse være viktig. Dette omfatter alt fra det å søke opp, finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon fra elektroniske kilder til å kunne bruke elektroniske verktøy i o