Din Hørsel
03.06.2020
Koronapandemien har satt fart i digital kommunikasjon, men for hørselshemmede vil den personlige samtalen og åpenhet om eget hørselstap alltid være avgjørende for god livskvalitet.
Overlege Hege Saltnes ved Nasjonal behandlingstjeneste for hørsel og psykisk helse (NBHP) sier det er forbausende hvor lite «folk flest» vet om hørselsutfordringer. Tydelig og klar informasjon er nøkkelen til god kommunikasjon.
Vegrer seg
Noen strever med å være åpne om egen hørsel og utfordringene knyttet til å leve med en sans som ikke fungerer fullt ut.
- Mange hørselshemmede ønsker ikke å være til bry for andre. De vegrer seg for å være åpne om hørselstapet sitt, og de syns det er ubehagelig å be om at andre tilpasser kommunikasjonen sin av den grunn. Men det er mye lettere å forholde seg til personer som er tydelige og klare. Hvis du er litt lærer overfor andre og gir en oppskrift på hvordan de skal forholde seg, så klarer de lettere å gjennomføre det.
Ingen bruksanvisning
Det følger ikke brukanvisning med utsagnet: «Jeg hører litt dårlig».
- Informasjon om at du hører dårlig må følges av noe mer konkret. Noe om hvordan du ønsker at andre skal innrette seg etter at de har fått vite om din hørselsnedsettelse. Det er forbausende hvor lite «folk flest» vet om hvordan nedsatt hørsel påvirker evnen til å oppfatte informasjon.
- Du må finne din egen måte å fortelle om hørselstapet ditt på og hvilke behov du har. For eksempel at det å slå av bakgrunnsmusikk eller radio vil gjøre det lettere å forstå hva noen sier
Gå til medietVegrer seg
Noen strever med å være åpne om egen hørsel og utfordringene knyttet til å leve med en sans som ikke fungerer fullt ut.
- Mange hørselshemmede ønsker ikke å være til bry for andre. De vegrer seg for å være åpne om hørselstapet sitt, og de syns det er ubehagelig å be om at andre tilpasser kommunikasjonen sin av den grunn. Men det er mye lettere å forholde seg til personer som er tydelige og klare. Hvis du er litt lærer overfor andre og gir en oppskrift på hvordan de skal forholde seg, så klarer de lettere å gjennomføre det.
Ingen bruksanvisning
Det følger ikke brukanvisning med utsagnet: «Jeg hører litt dårlig».
- Informasjon om at du hører dårlig må følges av noe mer konkret. Noe om hvordan du ønsker at andre skal innrette seg etter at de har fått vite om din hørselsnedsettelse. Det er forbausende hvor lite «folk flest» vet om hvordan nedsatt hørsel påvirker evnen til å oppfatte informasjon.
- Du må finne din egen måte å fortelle om hørselstapet ditt på og hvilke behov du har. For eksempel at det å slå av bakgrunnsmusikk eller radio vil gjøre det lettere å forstå hva noen sier