Både Nauticat 385 og Regina af Vindö 35 ble lansert i fjor høst. To båter med mye felles, men også forskjeller. Det er ikke snakk om billige båter. Regina 35 koster 2,5 millioner med utstyr mens den tre fot større Nauticaten koster over tre millioner. Kvalitet koster, sier begge leverandørene, og lover overlegen holdbarhet og konstruksjon.
For lang sesong
Båtene er skikkelige dekkshusbåter, perfekte for en lang sesong. Og i ekte dekksalongbåter kan du styre båten innenfra og du kan sitte i salongen med glede av panoramavinduene. I disse båtene kan du trekke innendørs i kjølige høstkvelder uten å måtte forsvinne ned i dypet av en salong. I Reginaen og Nauticaten kan du sitte i salongen og nyte sjølivet mens andre hakker tenner, eller stirrer i mahognyskottet sitt. Med en båt du kan doble sesongens lengde på, kan det vel nesten forsvares at prisen også er det dobbelte av det enkleste du får.
Kjøperne av disse båtene er ikke solbaderne. Nei, det er semi-profesjonelle båtgale, men havelskende sjøfarere. Folk som har havet som sitt andre hjem, og fyller ut loggboken på to år. Disse båtkjøperne har hatt mange båter, men ønsker ikke lengre å irritere seg over for små vinsjer eller for svak motor. Her snakker vi om folk som vil bruke båten mye og hardt, og ønsker det ypperste markedet kan tilby. Da innfrir både Nauticaten og Reginaen. Nauticaten er størst, mens Reginaen er smartest og mest elegant.
Begge båtene er til dels overdimensjonerte med kraftig rigg og lange finnekjøler. Begge båtene har også skegg foran roret som gir dem økt styrke samt motor med rett aksling. Begge båtene har bly som ballast.
Nauticat 385, havets SUV
Denne modellen ble lansert i fjor, men er egentlig en forlenget 37-foter med nytt overbygg og akterkabin. Mens 37-foteren har cockpiten oppå dekk har den nye modellen en konvensjonell dyp cockpit som gir mer seilbåtfølelse, men stjeler volum fra innredningen. Nauticat 37 ble lansert i 2002, og vinteren 2003 testet vi båten en helg og fikk bevist at behagelig båtliv lar seg kombinere med minusgrader, selv med små barn om bord. 37 og 385modellene deler den samme riggen, og skrogene er så å si identiske bortsett fra en fots lengde i hekken på den nye modellen. Båtene seiler likt, og oppleves temmelig like bortsett fra at du sitter høyere, med en litt uvant posisjon på 37-foteren. Denne båten har også en større akterkabin.
Seilegenskaper
Nauticat har laget motorseilere siden 60-tallet, og da snakker vi om båter hvor motoren har vært viktigere enn seilene. På 90-tallet lanserte verftet en rekke modeller med fokus på seiling, men ingen av modellene deres slår 385 når det gjelder fokus på seilegenskaper. Dette er en skikkelig havseiler av den tunge og solide sorten. Vi har sei