AddToAny

Dekkshusbåter med kvalitet

Dekkshusbåter er populære i Norge, og er en utvikling av motorseilerne vi hadde på 70-tallet. Nauticat var på toppen av dette segmentet, med Regina af Vindö som en sterk utfordrer. Både Nauticat og Regina falt bakpå i utviklingen.
Nauticat har lagt ned produksjonen, mens Regina har blitt en del av Sweden Yacht Groupe. De satser på CR-Yachts i samme segment. Men båter fra disse verftene finnes på bruktmarkedet, og har holdt seg godt i verdi. Vi testet disse båtene på våren 2006, en test publisert i Seilmagasinet over fem sider i 5-2006.

Både Nauticat 385 og Regina af Vindö 35 ble lansert i fjor høst. To båter med mye felles, men også forskjeller. Det er ikke snakk om billige båter. Regina 35 koster 2,5 millioner med utstyr mens den tre fot større Nauticaten koster over tre millioner. Kvalitet koster, sier begge leverandørene, og lover overlegen holdbarhet og konstruksjon.

For lang sesong

Båtene er skikkelige dekkshusbåter, perfekte for en lang sesong. Og i ekte dekksalongbåter kan du styre båten innenfra og du kan sitte i salongen med glede av panoramavinduene. I disse båtene kan du trekke innendørs i kjølige høstkvelder uten å måtte forsvinne ned i dypet av en salong. I Reginaen og Nauticaten kan du sitte i salongen og nyte sjølivet mens andre hakker tenner, eller stirrer i mahognyskottet sitt. Med en båt du kan doble sesongens lengde på, kan det vel nesten forsvares at prisen også er det dobbelte av det enkleste du får.

Kjøperne av disse båtene er ikke solbaderne. Nei, det er semi-profesjonelle båtgale, men havelskende sjøfarere. Folk som har havet som sitt andre hjem, og fyller ut loggboken på to år. Disse båtkjøperne har hatt mange båter, men ønsker ikke lengre å irritere seg over for små vinsjer eller for svak motor. Her snakker vi om folk som vil bruke båten mye og hardt, og ønsker det ypperste markedet kan tilby. Da innfrir både Nauticaten og Reginaen. Nauticaten er størst, mens Reginaen er smartest og mest elegant.

Begge båtene er til dels overdimensjonerte med kraftig rigg og lange finnekjøler. Begge båtene har også skegg foran roret som gir dem økt styrke samt motor med rett aksling. Begge båtene har bly som ballast.

Nauticat 385, havets SUV

Denne modellen ble lansert i fjor, men er egentlig en forlenget 37-foter med nytt overbygg og akterkabin. Mens 37-foteren har cockpiten oppå dekk har den nye modellen en konvensjonell dyp cockpit som gir mer seilbåtfølelse, men stjeler volum fra innredningen. Nauticat 37 ble lansert i 2002, og vinteren 2003 testet vi båten en helg og fikk bevist at behagelig båtliv lar seg kombinere med minusgrader, selv med små barn om bord. 37 og 385modellene deler den samme riggen, og skrogene er så å si identiske bortsett fra en fots lengde i hekken på den nye modellen. Båtene seiler likt, og oppleves temmelig like bortsett fra at du sitter høyere, med en litt uvant posisjon på 37-foteren. Denne båten har også en større akterkabin.

Seilegenskaper

Nauticat har laget motorseilere siden 60-tallet, og da snakker vi om båter hvor motoren har vært viktigere enn seilene. På 90-tallet lanserte verftet en rekke modeller med fokus på seiling, men ingen av modellene deres slår 385 når det gjelder fokus på seilegenskaper. Dette er en skikkelig havseiler av den tunge og solide sorten. Vi har sei

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

For 15 år siden tittet danske Henrik Hansen på en brukt Granada 27, en båt populær i Danmark og i Norge. Den gangen måtte ut med ca 100 000 danske kroner for en slik båt.
SEILmagasinet 28.09.2023
Idag har det vært lette vinder over Sardiniakysten og resultatene fra Gullpokalen er snudd opp ned. Best gikk det for Kristian Nergaard, Johan Barne og Trond Solli-Sæther som med to 2.
SEILmagasinet 27.09.2023
Det er 22 båter nominert til Årets båt i Europa, og ti av dem er samlet i La Rochelle, Frankrike. Her blir det en interessant samling av nyheter, båter du kan lese mer om i tiden fremover.
SEILmagasinet 27.09.2023
Den populære Waka Waka-sommerleiren på Steilene over seks uker har også hatt stor aktivitet.
SEILmagasinet 27.09.2023
Eivind Melleby og mannskapet Joshua Rivkin (USA) er bortskjemt med topplasseringen i VM for Starbåter. I de siste verdensmesterskapene har duoen gull, sølv og bronsemedaljer fra henholdsvis 2017, 2018 og 2019.
SEILmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt