Kjøttbransjen
07.02.2019
En viss bekymring for kjøttets status og den generelle markedsutviklingen for kjøtt og kjøttprodukter! Det er oppsummeringen etter å ha loddet stemningen hos et par dusin ledere i norske kjøttbedrifter nå ved inngangen til et nytt år. De fleste bedriften kan melde om positiv omsetningsutvikling i 2018.
Tradisjonen tro har vi også i år foretatt en rundspørring blant et knippe KLF-bedrifter rundt om i Norge og bedt disse svare på fire konkrete spørsmål knyttet til virksomheten. Vi stilte følgende fire spørsmål til daglig leder i bedriftene:
DAGLIG LEDER PÅL LARSEN T ÅKEBERG-SKOGLUNN AS T OSLO Vi har hatt en omsetningsøkning på 10 1 millioner kroner og endte på totalt 280 mill. (Manstad og Åkeberg).
Ingen spesielle hendelser i 2018 som jeg vil trekke fram.
Arbeidet med oppgraderinger og moderniseringer er nå ferdig. Nå må vi øke inntjening. Våre lokaler på Kambo er ikke solgt og det er første prioritet i 2019.
Rolig og stabilt 2019.
DAGLIG LEDER ESPEN ARONSEN T ARON MAT AS T TROMS Omsetningen noe opp og resultat noe 1 ned. (Har ikke noe endelig svar på dette spørsmål ennå).
At vi ble en del av salgsoppfølgingsselskapet Norske Smaksopplevelser og fikk økt omsetningen der folk flest bor.
Vi vil benytte 2019 til å planlegge utvidelser for 2020.
2019 er Grisens år i Kina og jeg forventer at det blir grisens år i Norge også.
DAGLIG LEDER ARNT STEINSVOLL T EIDSMO KJØTT AS T TRØNDELAG Salgsøkningen i fjor var på ca. 25 prosent 1 og det er vi godt fornøyde med. Resultatmessig er vi ikke helt i mål ennå.
Vi fikk i fjor innpass hos Rema hvor vi nå dekker hele Trøndelag, det vil si rundt 64 butikker. Det var en svært viktig og betydningsfull enkelthendelse for oss i fjor I år har vi ikke konkrete moderniserings- eller utbyggingsplaner, men vi har planer om å komme oss inn i nytt produksjonsbygg i 2020.
Større fokus på å løse de utfordringer vi har knyttet til markedsreguleringen
DAGLIG LEDER KJELL OVE OFTEDAL T RØROS SLAKTERI T HEDMARK Salgs- og resultatutviklingen i 2018 ble 1 omtrent som 2017, det vil si rundt 90 millioner kroner i omsetning og ca. halvannen millioner kroner i resultat før skatt.
Fjorårets viktigste hendelse var inngåelse av langsiktige samarbeidsavtaler med Fatland-gruppen og Britannia Hotell i Trondheim.
Vi har planer om bygging av nytt slakteri og nytt foredlingsanlegg Mine forventninger til 2019 er at det blir nok et tøft år for bransjen, med sterkt fokus på miljø og kjøttforbruk. Men jeg har tro på at den jevne norske forbruker fortsatt velger norsk kvalitetskjøtt på menyen i like stor grad som før.
DAGLIG LEDER KJELL RINGSTAD T BRØDR. RINGSTAD AS T ØSTFOLD
Her i Rakkestad har vi hatt en økning i 1 omsetningen på rundt 12 prosent i 2018. Resultatet har vi ikke full oversikt over ennå, men det bærer nok fremdeles preg av våre store investeringer for fremtiden i lokaler/utstyr/marked de siste to årene.
Vår deltagelse i NM kjøttprodukter vil jeg trekke frem som den viktigste enkelthendelse i fjor, og ikke minst de gode resultatene vi fikk i konkurransen.
Vi vil videreføre og utnytte de siste to års investeringer. Dessuten har vi målsettinger om å ta nye markedsandeler.
Et mere stabilt og velfungerende råvaremarked håper jeg på. Dessuten bør forbrukerne få et tydeligere bilde av riktig pris/ kvalitet. Videre må mangfoldet av produkter i norsk kjøttbransje etter min mening enda tydeligere frem.
KONSERNSJEF, TERJE WESTER T FATLAND-GRUPPEN T ROGALAND Vi har økt salget med om lag åtte prosent 1 i 2018. Resultatet er ikke klart enda.
Det var viktig at vi i Fatland klarte å hjelpe produsentene som måtte slakte på grunn av tørken, og at vi kunne gi gode råd i en utfordrende situasjon. Vi har gode kunder som prioriterte å selge norsk kjøtt i diskene.
Ja, vi arbeider med mer moderne, effektive og smarte kommunikasjonsløsninger mot bonden, og vi skal utvide og modernisere produksjonsanleggene i 2019.
Vi i Fatland ønsker å vokse videre, og i den forbindelse vil vi arbeide enda tettere med den norske bonden for å tilby kundene enda bedre kvalitet og større mangfold i 2019. Vi skal arbeide for enda bedre dyrevelferd fra bonden til slakteriet, og vi skal arbeide for å sikre bærekraft i næringa. På våre anlegg handler det om å utnytte ressursene bedre, bruke mer av dyret til mat, redusere energiforbruket og levere enda ferskere varer til kundene.
DAGLIG LEDER ARILD HORN, T HORNS SLAKTERI T NORDLAND Resultatene er ikke klare ennå, men vi 1 havner på omsetning i nærheten av 2017omsetningen, det vil si nær 160 millioner kroner og rundt to millioner kroner i resultat. I 2018 hadde vi en økning i slaktekvantum på fire prosent og det er positivt.
Det tror jeg må være at vi fikk rundt 30 nye leverandører. Meget gledelig!
Ikke spesielle utbyggingsplaner i år, men noe vedlikehold/modernisering, samt kjøp av to nye biler og en truck.
Mitt håp for det året vi nå har startet på, er at privat markedsandel både på slakt og foredling må økes. Dessuten at marginene i vår bransje blir bedre!
DAGLIG LEDER PAAL STANG T ROAR STANG AS T ØSTFOLD For året 2018 ender vi med en omset- 1 ningsøkning på ca. 21 prosent, sammenlignet med 2017. Dette er helt i tråd med våre forventninger.
Resultatmessig ender vi på rett side av nullgrensen, men fortsatt gjenstår noe før vi kan eksakt fastslå hvor mye på plussiden. Dette er vi godt fornøyd med, ettersom 2018-resultatet ble preget av at vi flyttet inn i våre nye produksjonslokaler sommeren 2017.
Definitivt å få på plass alt etter overtakelsen av nytt bygg sommeren 2017. Dette har vi selvfølgelig måtte bruke noe tid på, og vi har nå fått på plass en plattform som gjør oss klare for å utvikle selskapet videre.
Selskapet vil mest sannsynlig igangsette byggetrinn to i løpet av våren/sommeren 2019. Vi har ambisjoner om å vokse og investerer med tanke på videre vekst.
Vi tror bestemt at serveringsbransjen vil øke i volum i årene fremover, og at det ligger mange spennende muligheter i dette markedet for kjøttbransjen.
DAGLIG LEDER, ASBJØRN AASHEIM T AASHEIM KJØTT T BUSKERUD Salget i 2018 var likt med 2017, det vil si i 1 overkant av 440 millioner kroner. Resultatet ser derimot ut til å bli noe svakere enn i 2017.
Tørken som utløste det st
Gå til medietDAGLIG LEDER PÅL LARSEN T ÅKEBERG-SKOGLUNN AS T OSLO Vi har hatt en omsetningsøkning på 10 1 millioner kroner og endte på totalt 280 mill. (Manstad og Åkeberg).
Ingen spesielle hendelser i 2018 som jeg vil trekke fram.
Arbeidet med oppgraderinger og moderniseringer er nå ferdig. Nå må vi øke inntjening. Våre lokaler på Kambo er ikke solgt og det er første prioritet i 2019.
Rolig og stabilt 2019.
DAGLIG LEDER ESPEN ARONSEN T ARON MAT AS T TROMS Omsetningen noe opp og resultat noe 1 ned. (Har ikke noe endelig svar på dette spørsmål ennå).
At vi ble en del av salgsoppfølgingsselskapet Norske Smaksopplevelser og fikk økt omsetningen der folk flest bor.
Vi vil benytte 2019 til å planlegge utvidelser for 2020.
2019 er Grisens år i Kina og jeg forventer at det blir grisens år i Norge også.
DAGLIG LEDER ARNT STEINSVOLL T EIDSMO KJØTT AS T TRØNDELAG Salgsøkningen i fjor var på ca. 25 prosent 1 og det er vi godt fornøyde med. Resultatmessig er vi ikke helt i mål ennå.
Vi fikk i fjor innpass hos Rema hvor vi nå dekker hele Trøndelag, det vil si rundt 64 butikker. Det var en svært viktig og betydningsfull enkelthendelse for oss i fjor I år har vi ikke konkrete moderniserings- eller utbyggingsplaner, men vi har planer om å komme oss inn i nytt produksjonsbygg i 2020.
Større fokus på å løse de utfordringer vi har knyttet til markedsreguleringen
DAGLIG LEDER KJELL OVE OFTEDAL T RØROS SLAKTERI T HEDMARK Salgs- og resultatutviklingen i 2018 ble 1 omtrent som 2017, det vil si rundt 90 millioner kroner i omsetning og ca. halvannen millioner kroner i resultat før skatt.
Fjorårets viktigste hendelse var inngåelse av langsiktige samarbeidsavtaler med Fatland-gruppen og Britannia Hotell i Trondheim.
Vi har planer om bygging av nytt slakteri og nytt foredlingsanlegg Mine forventninger til 2019 er at det blir nok et tøft år for bransjen, med sterkt fokus på miljø og kjøttforbruk. Men jeg har tro på at den jevne norske forbruker fortsatt velger norsk kvalitetskjøtt på menyen i like stor grad som før.
DAGLIG LEDER KJELL RINGSTAD T BRØDR. RINGSTAD AS T ØSTFOLD
Her i Rakkestad har vi hatt en økning i 1 omsetningen på rundt 12 prosent i 2018. Resultatet har vi ikke full oversikt over ennå, men det bærer nok fremdeles preg av våre store investeringer for fremtiden i lokaler/utstyr/marked de siste to årene.
Vår deltagelse i NM kjøttprodukter vil jeg trekke frem som den viktigste enkelthendelse i fjor, og ikke minst de gode resultatene vi fikk i konkurransen.
Vi vil videreføre og utnytte de siste to års investeringer. Dessuten har vi målsettinger om å ta nye markedsandeler.
Et mere stabilt og velfungerende råvaremarked håper jeg på. Dessuten bør forbrukerne få et tydeligere bilde av riktig pris/ kvalitet. Videre må mangfoldet av produkter i norsk kjøttbransje etter min mening enda tydeligere frem.
KONSERNSJEF, TERJE WESTER T FATLAND-GRUPPEN T ROGALAND Vi har økt salget med om lag åtte prosent 1 i 2018. Resultatet er ikke klart enda.
Det var viktig at vi i Fatland klarte å hjelpe produsentene som måtte slakte på grunn av tørken, og at vi kunne gi gode råd i en utfordrende situasjon. Vi har gode kunder som prioriterte å selge norsk kjøtt i diskene.
Ja, vi arbeider med mer moderne, effektive og smarte kommunikasjonsløsninger mot bonden, og vi skal utvide og modernisere produksjonsanleggene i 2019.
Vi i Fatland ønsker å vokse videre, og i den forbindelse vil vi arbeide enda tettere med den norske bonden for å tilby kundene enda bedre kvalitet og større mangfold i 2019. Vi skal arbeide for enda bedre dyrevelferd fra bonden til slakteriet, og vi skal arbeide for å sikre bærekraft i næringa. På våre anlegg handler det om å utnytte ressursene bedre, bruke mer av dyret til mat, redusere energiforbruket og levere enda ferskere varer til kundene.
DAGLIG LEDER ARILD HORN, T HORNS SLAKTERI T NORDLAND Resultatene er ikke klare ennå, men vi 1 havner på omsetning i nærheten av 2017omsetningen, det vil si nær 160 millioner kroner og rundt to millioner kroner i resultat. I 2018 hadde vi en økning i slaktekvantum på fire prosent og det er positivt.
Det tror jeg må være at vi fikk rundt 30 nye leverandører. Meget gledelig!
Ikke spesielle utbyggingsplaner i år, men noe vedlikehold/modernisering, samt kjøp av to nye biler og en truck.
Mitt håp for det året vi nå har startet på, er at privat markedsandel både på slakt og foredling må økes. Dessuten at marginene i vår bransje blir bedre!
DAGLIG LEDER PAAL STANG T ROAR STANG AS T ØSTFOLD For året 2018 ender vi med en omset- 1 ningsøkning på ca. 21 prosent, sammenlignet med 2017. Dette er helt i tråd med våre forventninger.
Resultatmessig ender vi på rett side av nullgrensen, men fortsatt gjenstår noe før vi kan eksakt fastslå hvor mye på plussiden. Dette er vi godt fornøyd med, ettersom 2018-resultatet ble preget av at vi flyttet inn i våre nye produksjonslokaler sommeren 2017.
Definitivt å få på plass alt etter overtakelsen av nytt bygg sommeren 2017. Dette har vi selvfølgelig måtte bruke noe tid på, og vi har nå fått på plass en plattform som gjør oss klare for å utvikle selskapet videre.
Selskapet vil mest sannsynlig igangsette byggetrinn to i løpet av våren/sommeren 2019. Vi har ambisjoner om å vokse og investerer med tanke på videre vekst.
Vi tror bestemt at serveringsbransjen vil øke i volum i årene fremover, og at det ligger mange spennende muligheter i dette markedet for kjøttbransjen.
DAGLIG LEDER, ASBJØRN AASHEIM T AASHEIM KJØTT T BUSKERUD Salget i 2018 var likt med 2017, det vil si i 1 overkant av 440 millioner kroner. Resultatet ser derimot ut til å bli noe svakere enn i 2017.
Tørken som utløste det st