Våren 2015 gikk de første nyutdannede lærere fra den nye femårig masterbasertegrunnskolelærerutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet ut. Utdanningen er innført som en pilot i Tromsø, og lærerutdannere ved universitetetfant ut at de måtte finne ut av hvordan det gikk med de nyutdannede og etablerte en følgeforskningavstudentene.
Fra det første kullet har de snakket med 22 studenter, fra kull 2 (fra 2016) 12 studenter og fra kull 3 som går ut nåvil deogsåhakontakt med12studenter.
Fra starten var de to forskere som grep fatt, deriblantRachelJakhelln. Etterhvert harde fått med seg to profesjonsforskere i arbeidet, som på godt nordnorsk vis har ballapåseg.
Cand.nyutdannedelærere
Jakhelln er førsteamanuensis på Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. I 2011 disputerte hun med doktorgrad på nyutdannede lærere.Jakhelln er altså mer en gjennomsnittet interessert i dette temaet, og har mer kompetanse enn de fleste av oss på hvordan nyutdannedelærere blir møtt når de starter på jobb uteiskolene.
- Vi har intervjuet deførstemasterutdannedelærerneen gang siden de gikk ut, oghatt kontakt med dem ved årsskiftet på e-post to ganger.Vi har også etablert kontakt med de senerekull,fortellerJakhelln.
Det har vært mange lærere med master tidligere, det nye er altså at det er en femårig integrert profesjonsutdanning over fem år. Ved UiT Norges arktiske universitet starter man en pilot på denne utdanningen i 2010. Fra høsten 2017 er det slik alle landets lærerutdanningerer, femårigogmasterbasert.
Stor variasjon i hvordan deblirmøtt
Jakhelln understreker at de så langt har kommet veldig kort i arbeidet med å følge de nytudannedelærerne, likevel ser de allerede nå noen tendensersom er verd å følge oppvidere.
- Det varierermyehvordan de nyutdannedelærerne blir tatt i mot. Mange skoleledere og rektorerser på dem som ren arbeidskraft og ansetter folk for å fylle oppskolensbehov med tanke på antall stillinger,sierskoleforskeren.
Hun legger til at hun også ser skoler der ledelsen er flinke til å se de ferskelærerne somen ressurs og godeprofesjonsutøverne.
- Men: Ikke sjelden ser vi at disse nyutdannedelærerne må undervise i 6-7 forskjellige fag, og slett ikke alltid får de anledning å undervise i det faget de faktisk har master i. De kanogsåbli satt til å lede innføringsklasser, jobbe med spesialpedagogikk og andre områder de kanskje ikke har spesiellkompetansei.
- Har ikke råd til å miste enenestelærer
Jakhelln understreker igjen at de har kommet kort med sitt forskningsarbeid, med resultatene alleredeer såpass urovekkende at hun synes de må kommuniseredetut.
- Flere av de vi snakker med vurderer allerede etter mindre enn to år som lærer å finne seg et annet


































































































