Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) har utarbeidet en kartleggingsrapport om landets lektorutdanninger.
Det er ni universiteter og og to høgskoler som tilbyr denne lærerutdanningen for trinnene 8-13 i den norske grunnskolen.
Men det kan likefullt være et problem for samfunnet at så mange studenter med høy startkompetanse ikke fullfører lektorutdanningen. Dette gjør at skolene går glipp av høyt kvalifiserte lærere. Nokut-rapport, november 2019
De femårige lektorutdanningene ble introdusert i 2003 og fikk ny rammeplan i 2013.
Denne rammeplanen skulle legge til rette for et sterkere samspill mellom studiefag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksisopplæring og for at lektorstudentene skulle utvikle en felles profesjonsidentitet.
Nokut: - Svært lav fullføring
Rapporten viser at lektorprogrammene rekrutterer studenter med gode karakterer fra videregående skole, men at utdanningene har svært lav fullføring.
I sammendraget heter det også at lektorutdanningenes organisering på tvers av fakulteter, institutter eller avdelinger gir lektorstudentene tilgang til en rekke fag- og læringsmiljøer gjennom studiet. Dette kan bidra til at lektorstudentene får en rik opplevelse av studieløpet og styrke deres faglige tyngde og identiteter.
Samtidig trekkes det fram at det ser ut for at denne komplekse strukturen skaper utfordringer, for eksempel for koordinering av timeplaner og praksisopplæring.
I rapporten kommer de