Lydsøyler er enkle mono-lydanlegg som kan tas med på turné, eller settes opp i en håndvending på mindre scener. At de er praktiske, er hevet over tvil. Men hvordan låter de?
Phil Spectors motto Back to mono! fikk en ny betydning da Bose lanserte sine lydsøyler for noen år siden. Målet var ambisiøst: Å revolusjonere hvordan man jobber med live-lyd i mindre lokaler.
Poenget med søylene er at lydanlegget skal stå bak musikerne. Slik kan man slippe monitor, og sørge for at publikum og musikere får samme lydbalanse. Ideelt sett skal hver musiker ha sin egen søyle og anleggene spille i mono, men spre lyden likt i opptil 180 grader ut fra søylen. Dette er ingen ny tanke. På liveopptak med band som for eksempel The Doors og The Grateful Dead fra rundt 1970 vil du se at de spiller med PA-en bak seg.
Nå har flere kommet på banen med lydsøyler, og når vi vil teste dem, skjer det ved hjelp av et utpreget akustisk ensemble, som samtidig er avhengige av sanganlegg/PA. Bluegrassbandet Ila Auto har bred erfaring med lyd - fra billige og utslitte skoleanlegg til diger festival-PA - og vet hva de liker og ikke liker.
Bose LM1 Compact, Pris: 8999 kr (Obs. Mikseren vi omtaler kommer som ekstrautstyr), Bose, Tlf.: 62827514, www.bose.no
Bose
Vi begynte med Boses modell, LM-1 Compact. Dette er den minste av alle deres modeller og kommer med sub, liten søyle med forlengerstag og fire-kanalers mikser, hvorav én stereokanal, for å koble til for eksempel keyboard.
- Ikke verst lyd når jeg spiller og synger alene, sier sanger og gitarist Matias Hilmar Iversen.
- Jeg savner et peak-meter på inngangsvolumet, sier dobro-spiller Stein Are Fevang.
Han konstaterer at denne modellens mikser er litt liten for bandet.
- Men med litt kreativ plugging klarer vi nesten å skvise oss inn!
Bassist Kristoffer Iversen kobler seg til og spiller sammen med bror Matias.
- Det låter ganske bra, men den er litt rotete i bunnen.
- Enig. Selv om det er flere måter å stille EQ på, så er den ikke presis nok til �