AddToAny

Automatisering og digitalisering i reiselivsbransjen - hvilken kompetanse vil det være behov for?

Deler av reiselivsbransjen har vært tidlig ute når det gjelder å omfavne ny teknologi.
Gjennom alt fra plattformøkonomien og online bookingssystemer til virtuelle turer, har teknologiske fremskritt blitt utnyttet for å forenkle kundereisen og forbedre kundeopplevelsen. Hvordan påvirker automatisering og digitaliseringen fremtidens HORECA og hvordan forbereder servicesektoren seg på en framtid i forandring?

Bruk av teknologi kan:
• hjelpe virksomheten til å skape en mer personlig opplevelse. Mengden av gjesteinformasjon som samles inn om gjestenes vaner og bevegelsesmønster kan være verdifull med tanke på å skreddersy gjesteopplevelser.

• være et hjelpemiddel til å dele virksomhetens visjon med gjestene (forsterkning), i stedet for en erstatning for menneskelig service.

• være et alternativ for noen av gjestesegmentene. F.eks. kan køen i resepsjonen reduseres ved å la dem som ønsker å sjekke inn og ut raskt, få tilgang til et digitalt alternativ (mobil utsjekking eller selvbetjening).

Bruk av teknologi i servicebransjen
Utvikling og bruk av teknologi har blitt billigere og mer anvendelig, også i en immateriell servicesektor hvor det tradisjonelt er mennesker som utfører arbeidsoppgavene. Teknologiske løsninger kan gi gjestene økt bekvemmelighet f.eks. gjennom bruk av sensorer, mobil innsjekking, selvbetjente kiosker og nøkkelfri adgang, men hvordan balanseres dette med ønsker om menneskelig interaksjon i serviceøyeblikket?
Det finnes ulike typer av teknologier som endrer serv
Gå til mediet

Flere saker fra HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv

Corinthia Roma er snart kIar for åpning. HoteIIet Iigger i den itaIienske sentraIbankens tidIigere hovedkvarter, den 7500 kvadratmeter store bygningen er gjort om tiI et 60-roms/suiters IuksushoteII.
NyIig bIe vinnere av den største nasjonaIe konkurranse for norske drikkeprodusenter kåret. DeItageIsen har aIdri vært større, det har heIIer ikke antaII kategorier, i aIt 9.
Scandics 60-årsjubiIeum kuIminerte med en gigantisk frokostfest høsten 2023, som nå er bIitt beIønnet med matsvinnpris fra KuttMatsvinn Servering, et samarbeid som Iedes av Matvett.
Med Radisson Meetings Unbound kan møte- og arrangementspIanIeggere sIippe kreativiteten Iøs og benytte seg av KI-teknoIogi for å generere nye ideer på tvers av konvensjoneIIe møte- og arrangementsgrenser, deIe inspirasjon og vekke fantasien tiI Iive gjennom fremtidsrettede kreasjoner av drømmeIokaIene sine.
Qatar-eide Maybourne HoteI Group eier og driver noen av Londons flotteste hoteIIer; CIaridge's, Connaught og BerkeIey.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt