Når de 1 300 ansatte i Storebrand kommer tilbake på hovedkontoret på Lysaker, vil de møte en hybrid arbeidshverdag med større plass, nye farger og økt fleksibilitet.
Svein Åge Eriksen
Senest oppdatert aug 29, 2021
Foto: Sverre Chr. Jarild
LYSAKER: - Allerede tidlig i pandemien, da myndighetene sendte oss på hjemmekontor, ble vi imponert over hvordan våre medarbeidere og ledere fant gode og smidige løsninger. Vi ble gode på effektive digitale møter. Vi fant bedre måter å jobbe tettere sammen på fra distanse med hyppigere check-ins og korte møter, forteller Tove Selnes, konserndirektør i People/HR i Storebrand.
Vi gleder oss til at ingen tvinges til å jobbe hjemmefra
Tove Selnes
Storebrand benyttet anledningen til å teste ut ulike samarbeidsformer mer systematisk gjennom pandemien. De ansatte ble invitert til å gi sine innspill i diskusjonsgrupper på sosiale medier. Samtidig gjennomførte SINTEF en undersøkelse på oppdrag fra Storebrand.
FYSISK SAMSPILL
- Undersøkelsen avdekket at mange savnet sine kolleger og følte seg ensomme under pandemien. Derfor oppfordret vi våre ledere og medarbeidere til å ha hyppigere kontakt og større omsorg for hverandre. Det ble også åpnet opp for at de som hadde utfordringer hjemme, kunne jobbe litt på kontoret, forteller Selnes.
ALT I BOKS: - Dette er en telefonkiosk der du kan snakke uforstyrret, sier Tove Selnes.
Et hovedfunn fra SINTEF var at fysisk samspill gjør digitalt samspill enda bedre. Derfor vil Storebrand bruke kontoret som en katalysator for å lykkes digitalt. Et arbeidsfellesskap er mer enn den jobben som skal gjøres. Det er også et sosialt fellesskap der det er viktig å møtes fysisk av og til.
VELKOMMEN TILBAKE
- Hva blir den største forandringen for de ansatte?
- Vi gleder oss til at ingen lenger tvinges til å jobbe hjemme, og at flere får muligheten til å komme tilbake på kontoret. Vi tror ikke det finnes noen «one size, fits all» i den nye arbe