Uten offentlige selskapers innovasjonsevne og vilje til å ta økonomisk risiko, ville gjenvinningsbransjen vært dårligere stilt i dag til å møte morgendagens miljø- og klimakrav.
I det siste har Oslo kommunes anbudsprosess og Veirenos mangelfulle oppfyllelse av kontrakt vært heftig debattert. Maskinentreprenørenes forbund MEF hevder at det har vært ensidig fokusert på pris, ikke tatt nødvendig høyde for risiko ved en leverandør eller gjort en tilfredsstillende vurdering av Veirenos kapasitet og gjennomføringsevne. Avfall Norge har forsvart anbudsutsettelsen i Oslo kommune, hevdet at private aktører er årsaken til innovasjon i gjenvinningsbransjen og at konkurranseutsetting som metode derfor ikke bare er tilrådelig, men også ønskelig.
Som administrerende direktør i Remiks Miljøpark AS i Tromsø, og med 20 års erfaring fra avfallsbransjen ønsker jeg å komme med noen erfaringer fra egen organisasjon, men også som tidligere styreleder i Avfall Norge.
Konkurranseutsetting av innsamling gir ingen automatisk innovasjonssprang i vår bransje. Tvert imot vil jeg hevde at utviklingsarbeidet har dårligere vilkår stilt overfor ordlyd og tolkning av et kommersielt kontraktsforhold. For å få i gang innovasjon i slike tilfeller, er det tvingende nødvendig at oppdragsgiver (kommune) evner å formulere krav i sitt konkurransegrunnlag. Hvis ikke, blir alt eller det meste av utviklingsarbeidet å oppfatte som merarbeid, les merkostnad, i forhold til inngått kontrakt. Her påhviler det et stort ansvar på oppdragsgiver, - ikke å vurdere kjøpet hovedsakelig på pris. Hva som har gått feil i Oslo, skal jeg ikke begi meg inn på. Derimot vet jeg at med hensyn til innovasjon og utviklingsarbeid, så er det Renovasjonsetaten (Oslo REN) og ikke kontraktør som er den kreative.
I Tromsø var mitt oppdrag i 1997 å bygge opp et helt nytt avfallssystem i kommunen. Vår hovedidé har vært å bruke ny teknologi for å få en bedre økonomisk drift, større servicegrad og bedre miljøeffekt internt og eksternt. Innføring av optisk sortering, avfallssug, enmannsbetjente biler, for å nevne noe, har resultert i en halvering av antall renovatører fra 1997 til i dag. Tar man hensyn til befolkningsøkning og den sterke økningen i a