Finansfokus
19.06.2019
Smarte forskere, big data og nye algoritmer skal hjelpe Gjensidige med å avsløre svindel. Alt for å gjøre prosessene enklere for de ærlige kundene.
I dag skal kundene ordne det meste selv, og ting skal gå fort også ved oppgjør. Det gir oss et behov for å finne ut hvem vi skal snakke litt mer med. Før pratet noen med kundene på telefon, og de fikk gjerne en følelse om ting ikke var helt som de skulle. Det momentet forsvinner når prosessene automatiseres, sier Erlend Willand-Evensen, direktør for prising i Gjensidige.
Skatteetaten, Gjensidige Forsikring og DNB har nå gått sammen med forskere ved Universitetet i Oslo og Norsk Regnesentral for å ta innersvingen på økonomisk kriminelle. Prosjektet har fått det klingende navnet «Persontilpasset svindeldeteksjon». For Gjensidiges del handler det om å finne kunder som vurderes å befinne seg i risikogruppen for å begå svindel. Verktøyet er smarte algoritmer bygd på objektive data.
- Det viktigste er å få de fleste kundene gjennom systemet på en smidig og god måte, slik at de få en
Gå til medietSkatteetaten, Gjensidige Forsikring og DNB har nå gått sammen med forskere ved Universitetet i Oslo og Norsk Regnesentral for å ta innersvingen på økonomisk kriminelle. Prosjektet har fått det klingende navnet «Persontilpasset svindeldeteksjon». For Gjensidiges del handler det om å finne kunder som vurderes å befinne seg i risikogruppen for å begå svindel. Verktøyet er smarte algoritmer bygd på objektive data.
- Det viktigste er å få de fleste kundene gjennom systemet på en smidig og god måte, slik at de få en