Din Hørsel
18.10.2019
Knapt 62 prosent av de hørselshemmede som bestiller skrivetolk får som bestilt. Resten må klare seg uten tolk, eller avtaler og møter må flyttes eller droppes.
- Nav opplever at stadig flere bestiller skrivetolk. Det er bra at flere har oppdaget tjenesten, slik at flere med hørselshemming kan øke sin deltakelse i samfunnet. Økt etterspørsel gjør at vi ikke greier å skaffe tolk til alle oppdrag, noe flere brukere har erfart. Det er vi ikke fornøyde med, sier seniorrådgiver Kristin Horn i styringsenheten for Nav Hjelpemidler og tilrettelegging.
Hun opplyser at dekningsgraden av tolk varierer fra måned til måned, men at den har sunket i løpet av året. Dette er også det klare inntrykket HLF sitter igjen med ut fra tilbakemeldinger fra medlemmer, tillitsvalgte og egne ansatte.
Ikke fornøyd
- Så langt i år har Nav tatt imot i overkant av 5600 bestillinger på landsbasis. Av disse har Nav tolket 3450. De øvrige oppdragene er enten blitt avlyst eller har stått udekket, sier Horn.
Dette gir en dekningsgrad på knapt 62 prosent og innebærer at hvert tredje bestilte oppdrag ikke er blitt innvilget, eller gjennomført, i løpet av årets tre første kvartaler.
Geografiske forskjeller
Det er geografiske forskjeller på tilgang til skrivetolker i Norge. Noen steder er det også flere aktive skrivetolkbrukere enn andre steder, ifølge Horn.
Området med størst rift om skrivetolkene er ikke overraskende landets mest folkerike region Oslo og Akershus. Rundt ni prosent av alle tolkeoppdrag som bestilles gjelder skrivetolking. (Se egen faktasak om tolkemetoder).
Mali Brevik er én av 13 ansatte ved Tolketjenesten i Oslo og Akershus. Hun er tegnspråktolk med skrivetolkkompetanse og er dessuten koordinator for skrivetolker som jobber frilans. Tjenesten hadde ved sist opptelling i alt 205 frilanstolker på listen. Hvor mange av dem som er disponible for oppdrag fins det imidlertid ingen eksakt oversikt over.
- Vi prøver å møte behovet for skrivet
Gå til medietHun opplyser at dekningsgraden av tolk varierer fra måned til måned, men at den har sunket i løpet av året. Dette er også det klare inntrykket HLF sitter igjen med ut fra tilbakemeldinger fra medlemmer, tillitsvalgte og egne ansatte.
Ikke fornøyd
- Så langt i år har Nav tatt imot i overkant av 5600 bestillinger på landsbasis. Av disse har Nav tolket 3450. De øvrige oppdragene er enten blitt avlyst eller har stått udekket, sier Horn.
Dette gir en dekningsgrad på knapt 62 prosent og innebærer at hvert tredje bestilte oppdrag ikke er blitt innvilget, eller gjennomført, i løpet av årets tre første kvartaler.
Geografiske forskjeller
Det er geografiske forskjeller på tilgang til skrivetolker i Norge. Noen steder er det også flere aktive skrivetolkbrukere enn andre steder, ifølge Horn.
Området med størst rift om skrivetolkene er ikke overraskende landets mest folkerike region Oslo og Akershus. Rundt ni prosent av alle tolkeoppdrag som bestilles gjelder skrivetolking. (Se egen faktasak om tolkemetoder).
Mali Brevik er én av 13 ansatte ved Tolketjenesten i Oslo og Akershus. Hun er tegnspråktolk med skrivetolkkompetanse og er dessuten koordinator for skrivetolker som jobber frilans. Tjenesten hadde ved sist opptelling i alt 205 frilanstolker på listen. Hvor mange av dem som er disponible for oppdrag fins det imidlertid ingen eksakt oversikt over.
- Vi prøver å møte behovet for skrivet