Ved å bidra i utdannelsen til de som møter sårbare personer i praksisfeltet, erfarer jeg jevnlig betydningen av å tilrettelegge undervisning og veiledning slik at studentene kan møte denne kompleksiteten med ydmykhet og en kunnskapsbaserttilnærming.
Forventninger om å bidra til kvalitetsforbedring gjelder alle i helse- og sosialfaglige profesjoner, enten man jobber i utdanningsinstitusjoner eller i praksisfeltet. I sine debattinnlegg i Aftenposten (30. nov. og 7. des. 16) fremhever journalist Anki Gerhardsen betydningen av å skjerpe kvaliteten påutdanningene.
Dette med henvisning til barnevernutdanningen og spørsmål knyttet til kunnskapsgrunnlag og kvalitet ved utdanningstilbudene for barnevernspedagoger. Hun hevder at samfunnet tillater at de mest sårbare barna behandles av dem som har minst utdanning og erfaring. Vi liker gjerne ikke å høre det, men vi trenger denne typepåminnelser.
Vernepleiere befinner seg i det samme landskapet