Eirinn Larsen er professor i historie ved Institutt for arkeologi, konservering og historieved Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (UiO). Totalt er de 44 faste faglige ansatte, 20 i administrasjonen og de har rundt 27 stipendiater og postdoktorer. En stab på rundt 100 personer totalt.
Sist semester hadde Larsen forskningstermin, men veiledet likevel masterstudenter og phd-kandidater.
Etter at Khrono skrev om utfordringene ved digitalt lederskap i akademia er Larsen blant dem som forteller at hun har sett fint lite til slikt lederskap.
- Digitalt lederskap? Nei, det har jeg ikke sett noe til, rett og slett, sier Larsen.
- Vi har brukt en god del e-post til alle som kommunikasjonsform. Det gjelder ikke bare vårt institutt, men også andre, forteller hennes instituttleder, Tor Egil Førland.
- Redd for å bli avvist?
- Det er ikke så lett å lede akademikere, og det kan nok hende det er mange ledere som er redde for å bli avvist. Men det å lede handler jo ikke bare om å administrere timetall og budsjetter, det handler jo også om å motivere og inspirere og til og med vise omsorg for egne ansatte, sier Larsen.
- Vi har pleid å ha allmøter på instituttet, og møter i store og mindre faggrupper,