Norsk Landbruk
12.06.2017
Vil likevel ikke vaksinere mot Newcastlesjuke. Tweet Anbefal Del Nesten hvert år avlives en stor hønsebesetning i Sverige på grunn av den meget smittsomme sykdommen Newcastle disease(ND).
Det gir store utgifter for både fjørfeprodusenten og samfunnet. En rapport fra Jordbruksverket viser likevel at det vil koste enda mer å vaksinere alle flokkene, enn hva det gjør å håndtere utbruddene.
Les merGIR STORE TAP
ND er i Norge klassifisert som A-sykdom, og enhver mistanke om utbrudd skal umiddelbart varsles til Mattilsynet. Her til lands har det bare vært utbrudd av ND en gang, i en besetning med konsumegghøner på Finnøy i 1996. På verdensbasis har ND vært


































































































