Prosjektet har fått navnet The importance of play in preschool, eller TIPP som det kalles på folkemunne i Barnehagenetts 15 barnehager fordelt på Østfold, Akershus og Oslo.
- Målsettingen er at vi skal styrke barnehagen som læringsarena, få mer tid til lek og en felles forståelse og et felles språk for lek og dens betydning for læring, sier Eva Heger som er utviklingssjef i Barnehagenett og en av initiativtakerne til prosjektet.
- Å ha mye tid til lek er det viktigste av det viktige. Da styrker vi læringsarenaen for barn og ruster barna best mulig for fremtiden, sier Heger.
Intervjuet over 100 barn
Forarbeidet til prosjektet startet allerede i 2014.
- Vi har brukt tid på å kartlegge voksne og barns syn på lek, forteller utviklingssjefen.
I alt har 66 av om lag 300 ansatte, deriblant styrere, pedagoger og assistenter, svart på fem spørsmål om lek. Svarene ble nedskrevet i brevform.
I tillegg ble det gjennomført intervjuer med 112 barnehagebarn i alderen tre til fem år, med utgangspunkt i de samme spørsmålene som de voksne fikk.
- Vi har utarbeidet en egen håndbok for intervju med barn. Det var assistentene som gjennomførte intervjuene og tilpasset spørsmålene til barna, forteller Heger.
- Samtalene ble tatt i veldig trygge miljøer. I dukkekroken eller ved Legokassen hvor barna føler seg trygge, tilføyer Solveig Holter Tollefsen, som er prosjektleder for utviklingsarbeidet i TIPP og styrer i Hannestad barnehage til vanlig.
Ønsker gode opplevelser
Brevene fra de ansatte avdekket at styrerne og de pedagogiske lederne hadde et litt annerledes perspektiv på lek enn assistentene.
- Styrerne og de pedagogiske lederne tok i stor grad utgangspunkt i fag når de beskrev barns lek, mens assistentene tok utgangspunkt i erfaringer, sier Roger Strä