AddToAny

Vegetarentusiasten: - Må gjøre det ulovlig å selge kjøtt med tap

Da Hanne-Lene Dahlgren startet som heltids vegetarentusiast i 2019, var målet å redusere kjøttforbruket i Norge med minst 30 prosent innen 2025. Hun er kilovis unna målet, og nå håper hun på drahjelp fra dagligvarekjedene for å få på plass politiske reguleringer.
-Nummer 1 på lista for å nå bærekraftmålene, er å endre på matsystemet. Det hadde vært gledelig om dagligvarehandelen sto sammen for å bidra, sier mat-påvirkeren. Hun mener at hverken politikk eller rammevilkår har fulgt etter den fagkunnskapen vi har om mat og helse i dag.
- Politikerne tør ikke gjøre det som skal til, derfor må matbransjen stå sammen i denne saken. Men ingen tør å snakke om det, sukker hun.

Ønsker opprør
Etter at Ole Robert Reitan i podkasten hennes i fjor sommer innrømmet at dagligvareaktørene selger kjøtt med enorme tap, fikk Dahlgren blod på tann (eller kanskje det var tomatsaft). Hun mener kjedene bør gå sammen om å sørge for at det å selge kjøtt med tap blir forbudt. Så langt har både politikerne og bransjen vært lunkne, og viser blant annet til Konkurranseloven om at prissamarbeid er ulovlig.
- Det er synd at det ikke er opprør blant kjedene på at det er lov å selge kjøtt med tap! Det gjør at de dumper prisen - som igjen gir dårligere dyrevelferd, dårligere betalte bønder og en kjempedårlig runddans. Si heller: vi vil reguleres så vi kan bidra! Hvordan kan vi få til det det innenfor dagens lovgiving?

Skal lønne seg å selge sunne varer
For å øke salget av frukt og grønt (og selge mindre kjøtt), synes Hanne-Lene Dahlgren det bør løn
Gå til mediet

Flere saker fra Dagligvarehandelen

Haugen-Gruppen overtar distribusjonen av PepsiCo sin portefølje i Norge fra nyttår: Snacksmerkene Lay's, Doritos og Cheetos, og frokostblandingen Quaker Cruesli.
Dagligvarehandelen 11.11.2025
Dagligvarehandelen 11.11.2025
Siden lanseringen i september har Kvikk Lunsj Biter blitt populær. Allerede er over én million poser solgt ut av butikk.
Dagligvarehandelen 11.11.2025
Meny Løren i Oslo markedsfører seg med rette som «Julebrusbutikken». År for år har sortimentet vokst, og i år er hele 85 sorter på plass i hyllene.
Dagligvarehandelen 11.11.2025
Dagligvarehandelen 11.11.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt