HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
22.03.2024
Drikkevaretrendene VinmonopoIet ser for tiden er at foIk beveger seg fra rødt og mørkt, tiI Iett og Iyst.
Oslo ligger ofte i forkant av resten av Norge når det gjelder drikketrender. I motsetning til i resten av landet, har polene i Oslo-området, fra 2022, solgt mer lett og lyst enn rødt og mørkt. Oslo Vest-polene opplevde dette skiftet allerede i 2018, og polet på Aker Brygge så tidlig som i 2015, fortalte Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet på et seminar arrangert av Hanen, næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske. Nordahls tema var hvordan klimaendringer virker inn på nordmenns drikkevaner?
Hovedtrenden er at folks smak går fra røde og mørke drikkevarer, som rødvin, brennevin og sterkvin, til lett og lyst, som hvitvin, musserende, rosévin, øl og alkoholfritt.
Temperaturen opp - salget av rødvin ned
- Mange velger lett og lyst på grunn av at de ønsker sunnere livsstil, inkludert kosthold, men den viktigste forskjellen er temperatur- og klimaendringer. Temperatur er en faktor som forklarer hva folk putter i polposen, der og da. Vinmonopolet har korrelert salg av forskjellige produkter mot temperaturmålinger i lengre perioder. Resultatet er at når temperaturen går opp, går salget av rødvin ned. For hvitvin er det motsatt. Musserende har også sterk korrelasjon, høyere temperatur gir større salg. Det samme gjelder rosévin. Statistikkene viser ingen korrelasjon mellom ølsalg og temperatur. Vodkasalget er heller ikke påvirket av temperatur. Men de største varegruppene, rødvin og hvitvin, påvirkes altså sterkt av lufttemperaturen. Dette er landsdekkende trender.
Rødvin er polets største kategori og utgjør i overkant av 40% av totalsalget. Men rødvinsalget går ned i alle fylker, her leder Oslo an. Italia er største leverandør av rødvin til det norske marked. Generelt går salget ned, men rødvin fra enkelte regioner øker, for eksempel rødviner fra Nord-Italia, for eksempel Piemonte, der det ikke er
Gå til medietHovedtrenden er at folks smak går fra røde og mørke drikkevarer, som rødvin, brennevin og sterkvin, til lett og lyst, som hvitvin, musserende, rosévin, øl og alkoholfritt.
Temperaturen opp - salget av rødvin ned
- Mange velger lett og lyst på grunn av at de ønsker sunnere livsstil, inkludert kosthold, men den viktigste forskjellen er temperatur- og klimaendringer. Temperatur er en faktor som forklarer hva folk putter i polposen, der og da. Vinmonopolet har korrelert salg av forskjellige produkter mot temperaturmålinger i lengre perioder. Resultatet er at når temperaturen går opp, går salget av rødvin ned. For hvitvin er det motsatt. Musserende har også sterk korrelasjon, høyere temperatur gir større salg. Det samme gjelder rosévin. Statistikkene viser ingen korrelasjon mellom ølsalg og temperatur. Vodkasalget er heller ikke påvirket av temperatur. Men de største varegruppene, rødvin og hvitvin, påvirkes altså sterkt av lufttemperaturen. Dette er landsdekkende trender.
Rødvin er polets største kategori og utgjør i overkant av 40% av totalsalget. Men rødvinsalget går ned i alle fylker, her leder Oslo an. Italia er største leverandør av rødvin til det norske marked. Generelt går salget ned, men rødvin fra enkelte regioner øker, for eksempel rødviner fra Nord-Italia, for eksempel Piemonte, der det ikke er